OT: Prosba o radu ohledne kamery

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Sobota Leden 30 10:43:45 CET 2010

> Jenze abys vedel kde to mas strihnout musis to video prece prohlidnout.
> To me rozhodne prijde to nejhorsi a to co mi nejdele trva - tedy to
> ktere tri kousky 24s to z tech 120 minut jsou (navic vetsina scen netrva
> 24s viz teticka oblizujici miminko jako priklad).

Toto nema nic spolocne s home videom - nie je ZIADNY dovod vykrojovat tych 1.2min zo 120.
Ak to robi profesional pri zostrihani svadby - no prosim, on je za to plateny, to je nieco uplne, ale uplne ine. On ma ine hladiska na "dobry zaber" ako ten, co toci deti apod. To, ze niekedy amater toci svadbu a podobne akcie, kde sa ocakava aspon poloprofesionalny postprocesing - "Jozko, mas kameru, tak nam to natoc" - to je jednoducho jeho smola, ak sa na to dal.

> Tohle mam u fotky
> vyresene - tam vlastne pracuji uz rovnou se strihy, ktere jsem vyresil
> pri foceni.

Uplne presne to funguje pri tom toceni. Predsa viem, co ma zaujima, a len to budem tocit.
Ak chcem zdokumentovat, ze u nas bola teta a oblizovala nejake dieta, tak to budem tocit presne tych 4.75 sekund, ktore by hypoteticky cudzi kameraman v postprocesingu strihol; a ak to bude nahodou nie 4.75s ale len 3 alebo 7, to je aj teticke aj dietatu srdecne jedno.

> Pak jsou to ovsem dlouhe a u full HD
> jeste silene objemne zalezitosti

To je technicky problem, ktory stoji za to odebatovat, ale bez toho emocionalneho podtextu ktory do toho vkladas.

> u kterych casem clovek stejne zacne
> pochybovat jestli je nesmaze, protoze se na to uz 5 let nikdo ani nekouknul.

Ak je pochybnost kvoli TOMUTO dovodu, tak boli natocene za zlym ucelom a nie je skoda ich zmazat.

Hodnota dobreho home videa rastie exponencialne s casom. 5 rokov je len spodna hranica, dovtedy to este hodnotu takmer ani nema (s vynimkou toho pozretia babkami, ktore nemohli byt napriklad pri dolezitom futbalovom zapase vnuka).

> Fotky si prohlizeji sami z meho webu takze to jde mimo me - jen z Picasy
> dam hromadny export s rozlisenim 1024 na adresar mapovany na web. Nic
> dal neresim.

Videa si prezeraju sami priamo z kamery (dnes sa obcas nieco vypali na DVDcko), ked su pritomni. O nic nejde - ak si video chcu pozriet, pridu alebo ma poprosia, aby som kameru doniesol. Tiez nepotrebujem riesit nic dalej.

Nepocitujem potrebu moje rodinne archivalie zverejnovat, ani dokonca zjednodusovat pristup k nim tetam z osmeho kolena. Ak maju zaujem, nech vyvinu nejake usilie, napr. o to poziadaju; potom nie je problem trebars to DVD vypalit a poslat.

> Na vybrane fotky mych kamaradu bez ohledu na obsah se
> koukam rad a casto, protoze hezka fotka je hezka i kdyz to treba neni
> zrovna muj salek kavy nametem.

To znova nema s home videom vobec, ale vobec nic spolocne.
Tym to neodsudzujem, len konstatujem fakt.

> Kolega si koupil full HD kameru protoze cekaji v cervnu prvni dite. Uz
> ted je z toho nestastnej, protoze nevi kde ta videa bude skladovat - s
> perspektivou tech 20-30 let kdy snad pujdou prehrat a bude smysl se na
> ne kouknout.

Ako vravim, ano, toto JE technicky problem ktory stoji za debatu.

Ale tiez som povedal, ze fotak treba TIEZ mat, ale relativne lacny, lahky a lahko obsluzny kompakt. Tie fotky na disku tiez nie su trvanlive; a aj ked si o dnesnych papierovych farebnych fotkach tiez nerobim iluzie, ze za 50+ rokov budu podobne kvalitne ako su tie ciernobiele spred 100+ rokov (bohuzial, zijeme v ere shitu), z kompaktu sa pre rodinne ucely daju urobit uplne presne take iste fotky ako zo zrkadlovky.

> Hehe, ze se lidi nekontroluji pred kamerou. Tak se koukni na jakekoliv
> video z nejake svatby, oslavy, jak lidi prestavaji jist, bavit se a
> otoci se do kamery a cekaji az ten REC zhasne.

To je problem toho, ze to jednak robi cudzi clovek, druhak je to urcene na pozeranie pre niekoho ineho. Presne tak isto sa ludia kontroluju aj pred fotakom na svadbe, akurat ze je technicky jednoduchsie tam urobit fotku bez vedomia foteneho.

Tento problem u home videa jednducho nie je. Prvykrat, ked sa na akcii objavi kamera, deti a tety zamavaju do objektivu, lebo to je sranda, a potom si ju prestanu vsimat.

> No pockej ale ja nemam kamery rad ne proto, ze jsou to kamery a ne
> fotaky, ale protoze pro to mam mozna subjektivni duvody,

To je v poriadku, ale s ohladom na povodny dotaz a na tvoju prvu reakciu nan je nefer, ze si to nepovedal hned.

> ktere se, ale
> po letech zkusenosti a zkusenosti lidi kolem me meni spis na objektivni.

To zase nehovoris pravdu, pretoze si sam pripustil, ze si zrkadlovku doporucil len tym, co sa pytali na moznost urobit lepsie fotky. V povodnom dotaze nebolo nic o moznosti robeni lepsich fotiek.

wek