Re: Perspektiva GAL vs MCU pro zeleznicni modelare

V P vvitty01@seznam.cz
Čtvrtek Leden 28 17:13:51 CET 2010


Jestli to pretizeni nebude spis nejakym tim (obcasnym) zkratem v dratech mezi, nez beznym provoznim stavem... pri tech kilometrech natazeneho dratu (cca 400m koleji, 130 vyhybek, 4 ovladaci stanoviste) by se nebylo cemu divit.

Sice se tam stale najdou desky s produkci 74/84 Tesla z dob socialismu, ale nove instalace (i nahrady starych) uz jsou pochopitelne osazovany HCT, a mely by mit i osetrene nevyuzite vstupy, alespon co jsem videl.

Soucasny system je tak podobny spise drive pouzivanym releovym stanicnim rizenim, a vzhledem k tomu, jak vypadaji desky co se mechanickeho provedeni tyka (univerzalni DPS, veskere spoje realizovane draty, prvni opravdova deska s plosnymi spoji ma byt navrhovana nyni pro napajece jednotlivych segmentu trati) a svazky telefonnich dratu je s podivem, nakolik spolehlive to funguje.
Nicmene tato filozofie ma za nasledek mnozstvi jednotlivych signalu - vstupu z ovladaciho panelu a sousednich segmentu, a tez vystupu pro ovladani vyhybek a rizeni trati.
Diky tomu (a take znalostem soucasnych spolupracovniku DDM) se prechod na GALy jevi nejmene bolestivym po strance financni (preci jen to neni vydelecna organizace), umoznujicim vyhazet aspon cast veci z desek (hlavne draty propojujici jednotlive 74xx).

Jak jsem psal kolegovi jiz soukrome, existuje mnoho alternativ - napr. tovarni standard DCC (rizeni s komunikaci po napajeni), kde se daji sehnat open source zdroje, jako treba http://www.opendcc.de , nebo ceska alternativa pro rizeni prislusenstvi od pana Bani (http://www.mtbbus.cz/).

Jenze jejich implementace do soucasneho systemu zpusobi nekolik problemu. 
Napr. si uplne nedokazu predstavit jak to jednoduse napojit na stavajici architekturu (resp. je, pouzitim 80pinovych procesoru napr., ale to tam nikdo nezapaji a ani DPS nebude z levnych), takze je potreba predelat ovladaci panely, rizeni vyhybek atd..., a pote provest instalaci modulu. A to vse delat nejlepe "za provozu", aby si deti mohly aspon obcas s kolejistem pojezdit, a s velice omezenym rozpoctem penez i casu jednotlivcu.

Pouzita logika je velmi jednoducha, vicemene blbuvzdorna, jednuduche moduly odladene... Nove (a treba ne prilis dobre) napsany SW tak vnese do celeho deni novou, ne vzdy zadanou dimenzi, a bude treba nekoho kdo bude mit cas a schopnosti takovy system odladovat. 
Napsat jedoduchy program na blikani LEDkou zvladne i dite, zamyslet se a osetrit ruzne mozne chybove stavy byt jednoduche stavove masinky uz chce alespon trosku praxe. 

Pokud k tomu prictu, ze zrovna tahle cast neni nosnou naplni daneho krouzku zeleznicnich modelaru....


V.


> ------------ Původní zpráva ------------
> Od: Jan Waclawek <konfera@efton.sk>
> Předmět: Re: Perspektiva GAL vs MCU pro zeleznicni modelare
> Datum: 28.1.2010 16:32:43
> ----------------------------------------
> >A mimochodem ten zdorj 5 V/50 A, co 
> >jste nám poslednì dali, nedávno ode¹el na pøetí¾ení" ...
> 
> Mno, niekedy je lepsie ist cestou evolucie nez revolucie.
> Ako uz niekto tu pisal, ak je zakladnou poziadavkou velke mnozstvo
> vstupov/vystupov, procesorom viacmenej nic nevyriesite - bud tam znova musite
> pchat spustu shiftregistrov, alebo mate problem typu neletovatelna stonozka.
> 
> Na druhej strane, 50A je hrozne vela prudu, najma ked tie obvody su defacto
> trvalo v statickom stave... Su si modelari vedomi existencie 74HCxx?
> 
> wek
> 
> 
> 
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list@list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> 
> 
> 


More information about the Hw-list mailing list