Vysielacky PMR

petrkubac petrkubac@802.cz
Středa Leden 27 10:01:00 CET 2010

> To, co je na 3xAAA tak asi vubec nebrat. Tak jeste dodam, ten
> Kenwood mel perfektni citlivost. Proste co jsem s nim udelal ve
> meste na 0.5 Km, tak s TOPCOM 1300 ani nahodou. 5 Km si nechte zdat
> a mozna jen ve volnem prostoru. Coz je asi jasne. U toho Kenwooda
> byl dosah 2x. Jindra Polivka

Dosah vysilacek - zejmena PMR je nekonecne klubko spletetnych legend a
vzdycky mne pobavi historka typu - vzali jsme si profesionalni PMR za XXX
tisic...  na vodu do Rakouska a nedovolali jsme se ani za dva zakruty
hlubokeho kanonu (kanon ma N s hackem) .... ;-)

Prosim budme realisti - 446 MHZ se siri primocare jako svetlo, prakticky se
neohyba a odrazi od vodivych prekazek.

- ve volnem prostoru  - z vrcholu hory na jiny vrchol - z paraglidu na zem
atd... je dosah i prachmizerneho Lidl-PMR v desitkach km (bezne volavame z
Lyse hory v Beskydech do Brna (viz mapa CR))

- v clenitem terenu plnem odrazu se silne uplatnuje interference pri sireni
signalu vice cestami - vlnova delka 446 MHz je 67 cm - to jest vzdalenost
mezi interferencnim maximem a minimem je 17 cm - posunem stanicky v rozsahu
17 cm se casto prijmove podminky dramaticky meni...

- Citlivost prijimace - je hezky ale zcela virtualni parametr, protoze
rozhodujici po prijem je sumova brana alias SQUELCH - pokud je ta nastavena
vysoko tak neuslysite nikoho - schvalne jak casto u PMR otevrete automaticky
squelch a lovite signal v sumu - nikdy? - to znamena ze jste jeste se nikdy
ani nepriblizili citlivosti prijimace (tim nerikam ze v citlivosti nejsou
radove rozdily mezi vyrobky - jenom to znamena ze kdyz je squelch nastaveny
na 10 uV tak je jedno jestli prijimac "papirove" chytne 0,5 uV nebo 2
uV ) ... - cestou z tohoto ven je pouzivat CTCSS subtony

- vyrobcem zarucena "vzdanenost dovolani" uz neni nic jineho nez
prachsprosta marketingova lez - ocekavate ze kdyz ma vysilacka na krabici
napsany dosah 5 km ze je lepsi nez jina, ktera ma na krabici 3 km ? nebo ze
kdyz je na krabici 5 km tak 500 metru je jistych? ;-))

- pokud chcete dosah PMR ZASADNE zlepsit udelejte si externi antenu - i
obycejna lambda/4 - to jest 16,7 cm dlouhy dratek vysila mnohem lepe nez
sofistikovane pendreky, ktere na stanicich jsou - a pokud nechtete jit cestu
zasahu do stanice tak 3/4 lambda indukcne vazane to jest 50,5 cm dratu
omotaneho nekolika zavity kolem puvodniho pendreku
- zde obrazek http://www.cbrkl.cz/poradce/vazclen.html
udela vice investice XXX tisic ....

Zdravi Petr Kubac