Napajeni 230/FV?

Pondělí Leden 25 02:41:33 CET 2010

Zatím jsem na trafo poptávku nedával, cenu nevím. Nějaká tabulka ztrát v
železe je u výrobce
http://vakar.cz/cz/materialy.php
U toroidů 20 a 50W jsem to kdysi měřil
http://vaelektronik.cz/bastl/files1/zdroj12v.pdf příkon naprázdno byl cca
0,4W a co bylo zajímavé, toroid 50W měl o něco menší než toroid 20W. U 50W
trafa na EI plechách jsem naměřil asi 3W. Ale asi dost záleží na sycení, jak
moc to výrobce ošidí.

Samostatné trafo pro svítidlo bude mít nižší účinnost a musí se pro něj
vymyslet místo. To už bych (třeba jako provizorní řešení) dal do svítidla
spínaný zdroj.

Centrální zdroj - jaký? Toroid, můstek a velký elit? Bez PFC to bude
odebírat krátké proudové špičky, na odporu vinutí to dělá větší ztráty.
Pasivní PFC s tlumivkou? To už je lepší, ale zdroj bude měkký. Měnič u ledky
by to ale měl zvládnout. Filtrační kondy musí být dost předimenzované na
proudovou zatižitelnost, jinak omezují životnost zdroje. Proto dávám
centrální trafo 3f s 12 cestným usměrněním a obejdu se bez filtrace.

Diody - gretz ze shotky diod má úbytek cca 1V (jedna dioda 0,5V), když se
hóóódně předimenzuje (diody 40A vytažené z počítačového zdroje), počítejte
0,35V na diodu. To jsou ztráty cca 6% při 12V, 3% při 24V. Já tam dávám
fetový usměrňovač s úbytkem cca 100 mV.

Výstupní napětí: Ledka 70 lm/W má cca 5x vyšší účinnost než žárovka. Při 23V
je proud 2x vyšší než proud žárovky při 230V. Při 12V cca 4x. 10m vedení
1,5mm2 má cca 240mOhm, při 48W (4A při 12V) je úbytek 960mV. Ztráta na
vedení 8%, při 24V (proud 2A) jen 2%.

Myslím že vyšší napětí než 24V je zbytečné, měniče pro ledky mají obvykle
max. 40V a musíte si tam nechat rezervu.

Anděl