Rozvody v byte

DeeJay deejay@email.cz
Neděle Leden 24 11:11:05 CET 2010

nectu vlakno uplne od zacatku takze jestli uz to tu bylo ....

napada me oblozit steny a strop natesno sadrokartonem a do nej udelat drazky
- tam uz se da lecco schovat, zakytovat, vybrousit a mate hladke rovne steny
v celem byte :-) Pochopitelne bude trochu problem s krabicemi, ale myslim ze
klasicka krabice "panelka" na omitku nebude o moc hlubsi nez sadros... ono
nakonec vyvrtat par krabic bude mensi zlo nez delat drazky do panelu.

DJ

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Michal HW
Sent: Sunday, January 24, 2010 10:50 AM
To: HW-news
Subject: Re: Rozvody v byte

Jak to tady ctu, tak nevim jestli tam nenecham hlinik. Byt predelavam
postupne, zatim jen to nejnutnejsi, v duboucnu chci cele jadro. Linka v
kuchyni bude posunuta na jinou stenu, takze nove zasuvky budou nutne. A ve
chvili kdyz se sahne na stavajici rozvody tak se rozsypou a budou se muset
udelat stejne nove. Nekdy je lepsi postavit novy dum...
Lista u zeme nevadi, ale musim obehnou cely byt. Bude to po delsi strane
bytu, ale je tam mene clenity "teren". V prvnim pokoji jsou dve zasuvky, tam
staci 1,5mm prurez - jeden kabel. V druhem pokoji je TV, PC, obcas zehlicka
takze asi 2,5, Podle oka to bude od rozvadece 20m,
Horsi budou svetla, stavajici asi jdou v dutine panelu a svetla jsou nejak
pruchozi - mam tam dva nulaky a po rozpojeni zhasne svetlo vedle. Doufam ze
tady mame tlustou vrstvu omitek, ty by se nemuselo sekat do betonu, stacila
by drazka v omotce.

Michal Gregor

> Od: "Radek Benedikt" <benedikt@login.cz>
> Komu: HW-news <hw-list@list.hw.cz>
> Datum: 23.01.2010 18:53
> Předmět: Re: Rozvody v byte

>	Takze taky prihodim par zkusenosti, vodorovnym drazkam bych se
vyhybal jako krizi. Svislym se clovek nevyhne, preci jen privody k vypinacum
v listach nejsou v dnesni dobe moc de luxe.
>	Sam jsem pokoj omital suchou omitkou, aneb obkladal primolepenym
sadrokartonem. Do nej se vesly primozatmelit privody k vypinacum. Zasuvky
jsem vsechny zasekaval do betonu a privod maji zasekany tech cca 10 cm
svisle dolu. Dole je to pak nacpane do podlahove listy obdobne te od Hagera
ale od Koposu, konkretne LP 80 x 25. Daji se k ni sehnat i krabicky pro
montaz na zed, ale to se mi moc nelibilo. Takze taky u me zvitezila
kombinace zasekavani + listy.
>	Co se tyka UTP kabelu, v tech listach mam zhruba kilometr UTPcka a
je to stejne obcas malo. Cat6 je montazne o dost sprostych slov, je u ni o
dost vetsi polomer ohybu nez u Cat5. Je to zpusobeno jinou konstrukci
kabelu, u Cat5 jsou jednotlive pary od sebe oddeleny jen tim, ze maji
navzajem kazdy jiny pocet zavitu (zkrouceni) na metr. Je to proto aby se do
sebe nezarezavaly. Vedlejsi efekt toho je ale, ze je kazdy par jinak dlouhy.
U Cat6 je ta delka kabelu mezi sebou stejna (abych byl presny existuji,
resp. existovaly kabely obdobne i v Cat5 - napr. Mediatwist) a jejich
separace mezi sebou je zajistena plastikovym krizkem (x) po cele delce
kabelu. Co se tyka zazdeni, nebal bych se toho, ale zvolil bych kabel s
rozumnou izolaci, tj. urceny do vnejsiho prostredi. Byvaji obvykle cerne, a
nektere maji i dvojitou izolaci (nemyslim tim elektricky, ale mechanicky)
guma + plast. Pravda dela se s nima hur, jsou neohebnejsi.
>	Co se tyka silariny, pro prime zazdeni jsou predevsim urcene CYKYLo,
tj. ploche. Slusne se ve zdi chladi a muzou mit tim padem o neco lepsi
zatizeni nez obdobne CYKY. Do trubek a list naopak CYKY. Nerikam, ze to
nejde naopak, ale takhle je to nejbeznejsi a ma to svoji logiku - vychazi to
prave z vypoctu otepleni kabelu pri danem ulozeni. Zda 1.5 nebo 2.5 ? Zase
je tady nutno zohlednit par hledisek. Na zacatek neco proti - s 2.5 se
hnusne dela, prubezny privod k zasuvkam, tj. jeden kabel dovnitr, druhy ven
se da udelat snad jen v hlubsi zasuvce, v nizke i kdyz se tam ta zasuvka
vejde to udelet ?... Cim dal tim casteji je videt i styl prevzaty snad od
Nemcu a rozvodu prave v podlahove liste - privodni drat bezici okolo
misnosti se prestrihne a spoji se spojkou s T odbockou k zasuvce... S 1.5
takove problemy nejsou. Ale, musi se pak hlidat dovolene otepleni vodice pri
danem zatizeni a impedance smycky. Predevsim ta impedance smycky muze byt
problem, pokud je to delsi vedeni a
 je na tom balik zasuvek. Ja se drzel klasiky, zasuvky 2.5 a svetla 1.5 a
nadaval.... A to navic nemam ani vsechno jistene 16A jisticema, davam tam co
nejmin potrebuju. Nesmi byt ale jeden zasuvkovy rozvod na cely byt (to dnes
ani IMHO nejde). Proc ? Rozvod by mel byt jisten podle nejslabsiho pouziteho
kabelu a pokud to neni splneno, tak se musi jistit pri zmene prurezu. A to u
nas neni, zlata Anglie... Staci se podivat na libovolnou prodluzovacku, ty
16A nemaji ani nahodou. A davat na svetla 10A.... to je obdobne. Navic byt
nemam s elektrickym sporakem, takze i hlavni jisteni tomu odpovida a pokud
ma byt dodrzena selektivita jisteni (tj. nema vypadnout hlavni jistic na
baraku) tak je vhodne u jisteni premyslet a nebyt maximalisticky co se tyka
Amperu.
>	Jinak abych se vratil jeste k tomu sekani, napric misnosti mam
vysekany "kolektorovy" kanal pro kabely audio-video raze 2*40mm, vyuzil jsem
ale stavajici sparu mezi dvema podlahovymi panely a olamal, resp. spis
zarovnal, po porade s clovekem co se panely jako sef panelarky cely zivot
zivil, horni okraj nad spoji. Dalsi kus mam zasekavany, take do podlahy, v
predsini, konkretne kus privodu k zasuvkam a hlavne spoje mezi krizovymi
vypinaci. Mam sekanou jen minimalni hloubku, tak aby do toho sel naplacato
placnout CYKYLo kabel. Lepit ho tam bylo dost tvrdarna, pri dane hloubce
zlabku tak natrikrat - rozvinout, pozatezovat v drazce kde cim, na par
mistech bodove pribetonovat rychletuhnoucim betonem. Po zatuhnuti dorovnat,
zase prizatizit, pridat jeste par bodu a dotretice po zaschnuti dobetonovat.
Je tedy pravda, ze jsem na te hloubce opravdu setril. Rezat to predem flexou
? moc to pro malou hloubku ztraci smysl. Je z toho sileny bordel a stejne se
to musi dosekavat. Vic se mi
 osvecily alespon dve vrtaci kladiva, jedno s beznym vrtakem, tim se to
trochu v pripade potreby ohranici prace v "plose" a druhym se to seka.
Pravidelne stridani jim da i sanci vychladnout. Totez zhruba plati i u tech
zasuvek. Bud koupit specialni vrtak na krabicky do zelezobetonu a modlit se
, aby se neuvolnil nejaky drat pri vrtani a nebylo hezkych par tisic v haji,
nebo si namalovat kolecko (tedy ja ho maloval tim levnym vrtakem na zasuvky
do zdiva z hobymarketu, par mm se s nim do zdi vyvrtat da, pak uz je to o
ztratu zubu) a vyvrtat po obvodu par der cca 6 mm vrtakem a vyseknout. Sekat
se to musi stejne....