OT LED "revolucia" trocha filozoficky

Rollfree rollfree@volny.cz
Úterý Leden 5 17:16:29 CET 2010

S velkym casovym odstupem (hory bez Internetu) si dovolim zareagovat.

Pripada mi to jako zprava, prevzata od nejake "zarovkove lobby" nebo
jako mestska legenda.

Vychazim z toho, ze vyrobci dopravniho znaceni nejsou uplni pitomci.
Neni jich moc, tak to nejsou zadne garazove firmy.

Odolnost proti ruznym klimatickym podminkam je jeden ze zakladnich
pozadavku, ktery je na ne kladeny. A jako takovy je take dusledne
testovan a nasledne zkouman v provozu.

LED svetla nespadla najednou z nebe, ale jiz delsi dobu se vyuzivaji
i v mnohem narocnejsim prostredi, tj. jako osvetelni aut. Takze zkusenosti
jsou a je jich dost.

Pokud by byl problem s namrzanim semaforu, tak tento problem musi
byt znam jiz i u klasickych zarovkovych, protoze zlute svetlo ma stridu
sviti/nesviti mnohem nevyhodnejsi, nez ostatni 2 barvy. Takze by se
namrzani muselo projevovat jiz i zde a bylo by i zde nejak reseno.
Sice se to asi trochu zlepsi predzhavenim zarovek, ale asi ne zcela.

LED svetla jsou smerova, takze muzou byt plocha a posazena primo
za kryci sklo, coz zlepsi prestup tepla z LED do tohoto skla. Navic
odvedeni tepla zezadu cilene dopredu napr. pomoci heat-pipe
je taky snadno zvladnutelna vec.

Hlavne ale neni zadny problem zatavit do predniho kryciho skla topne
draty. Pokud pak bude semafor vybaven i cidlem teploty a namrazy,
muze velmi snadno a velmi usporne resit vytapeni tohoto skla podle
aktualnich podminek. Bude to sice nejaky prikon navic, ale jiz z principu
bude mensi, nez rozdil mezi prikonem LED a zarovky (protoze je smerovan
jen a pouze tam, kde je ho zapotrebi).

Vzhledem k cene dopravniho znaceni (ceny jsou fakt "statni") se
rozdil v cene LED a zarovek asi nepozna, vzhledem k pravdepodobnym
nizsim narokum na servis budou asi i nizsi.
No a nizsi spotreba elektriny je pak sladky bonus.

rollfree

Od: "Jan Waclawek" <konfera@efton.sk>

Jedna z aplikacii LED, kde by aj stary dudros ako ja videl v LEDkach len a len vyhody, su semafory.

Prave som si precital, ze tam, kde sa LEDkove semofory v poslednom roku velmi rozsirili, "vdaka" tomu, ze LEDky su uspornejsie ako ziarovky a teplo sa cielene odvadza do kovovej konstrukcie, ma sneh vacsiu tendenciu primrzat ku sklu, takze v zime zacina byt problem s viditelnostou tychto semaforov...

Toto som uz videl velakrat: ak sa urobi radikalna zmena ktora navonok ma len same pozitiva, moze to so sebou priniest aj rozne subtilne zmeny s necakanymi negativnymi nasledkammi, ktore sa prejavia len neskor a len v specifickych podmienkach...

wek