Sietovy spinany zdroj - mozna pricina poruchy?

Miroslav Šinko sinkomiro@gmail.com
Úterý Leden 5 00:50:42 CET 2010

Dobry den,

dostal sa mi do ruk pokazeny maly spinany sietovy zdroj do zasuvky s
vystupom 18V/0.8A.

Popri pokuse opravit ho, som sa nevyhol kresleniu casti schemy podla
DPS. Nakoniec, aj ked uz zdroj opat ozil, som schemu dokreslil celu:
http://www.za.gaya.sk/~sinkom/tmp/sietovy_spinany_zdroj_230V_18V/zdroj_spinany_230V_18V.png
(na DPS je aj osadzovaci plan s anotaciou suciastok, celkom potesilo :-)

Co bolo vadne:
-zhorena poistka
-viditelne prasknuty keramicky kondik C6 (na 2.5kV), ziadna kapacita
(teda << oproti menovitej), nekonecny odpor
-spinaci MOS Q1 prerazeny do skratu vsetkych pinov (povodny bol
IRFIBC30G, nahradil som ho tym, co bolo doma - FS7KM; max napatie 600V
identicke, max prud vyssi, len horsie casy on/off)
-filtracny kondik C2 sa usmernovacom uplne vyschnuty, ziadna kapacita,
nekonecny odpor
-zenerka ZD1 v G MOSFETu zhorena do skratu
-odpor R2 mal 1k11 miesto 1R2 (pekna nahoda, cislo takmer sedi, len
rad je 3x vyssi)

Na zapojeni podla schemy ma uputalo, ze neobsahuje ucinne potlacenie
zapornych napatovych spiciek hlavneho primarneho vinutia, ktore
vznikaju pri rozopnuti tranzistora. Namatkovo som na webe nasiel
podobne zapojenia zdrojov s obvodom potlacenia spiciek:
http://www.belza.cz/swmodeps/compow1.htm
obr. 5, suciastky R3, C5, D6
podobne:
http://www.belza.cz/swmodeps/swps.htm
http://www.danyk.wz.cz/impulz3.html

Podla mna teda zdroj "zhorel" nasledovne: zaporne spicky ako-tak
absorboval len C6 (cez R3, R2 a filtracny C2). Toto zrejme
neprospievalo C2, ktory postupne vysychal. No hlavne tie spicky
neprezil C6 - praskol. Nasledne spickami trpel Q1, az raz sa prerazil
do skratu. Potom to uz slo rychlo.. velky prud cez R2 sposobil doslova
jeho neuplne prehorenie (odpor za zvysil 1000x). Ako rastol jeho
odpor, ubytok na nom vzrastol nad zenerovo napatie ZD1, prud ju znicil
do skratu a az potom sa prepalila poistka.

1) Je moja teoria spravna? Je teda takto navrhnuty zdroj odsudeny opat
na znicenie? Pridat 3 suciastky hoci aj zo strany spojov nemam
problem, ak pomozu predlzit zivotnost..

Na zaver pripojim este 2 otazky:
2) aka je funkcia D6 a C8? C8 asi odrusuje diodu, ale prave jej
funkcii nerozumiem. Snad prave zapornou spickou na hlavnom primarnom
vinuti po rozopnuti Q1 sposobi rychlejsie uzatvorenie Q2...
3) preco je zem sietovej casti prepojena so zemou vystupnej casti
kondenzatormi C4 a C5?

Vdaka,
miro