Re: OT:modelářskéDCmotory

Neděle Únor 28 23:39:45 CET 2010

Moje původní úvaha byla podobná - ale pak jsem zašátral v paměti - el.
stroje jsem měl jen jeden semestr. Tak nevím, ale ta elektromagnetická
konstanta motoru snad platí jen pokud se ten motor chová lineárně. Nevím jak
je to u těch malých, ale u velkých motorů se bojuje s reakcí kotvy. Tím jak
se statorové pole deformuje polem kotvy, otáčky se zatížením rostou.
Zabržděný stav asi bude dost mimo jmenovité hodnoty. Nevím co se dá víc
polem kotvy ovlivnit - železo u velkého motoru, nebo feritový magnet u toho
malého? Typoval bych to že ten malý motorek na tom bude líp. Má relativně k
rozměrům asi větší mezeru mezi rotorem a statorem a taky ten ferit bude mít
dost velký mg. odpor, který to zlinearizuje. I když ten mg. obvod má větší
odpor, přece jen. Nemůže se v zabržděném stavu kotva přesytit? To by
kroutící moment mohlo dost omezit.

Anděl

----- Original Message -----
From: "Martin Locker" <locker@vosrk.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Sunday, February 28, 2010 5:28 PM
Subject: Re: OT:modelářskéDCmotory

Dobrý den,

tak nejprve důležitá poznámka, krouticí moment dost dobře udat nejde,
protože závisí na konkretním pracovním bodě motoru.
Občas se uvádí krouticí moment v zabržděném stavu, popř.
při max. výkonu nebo při maximální účinnosti.

To ovšem není žádný problém. Běžný stejnosměrný motor s cizím buzením
(permanentní magnet) lze popsat jednoduchou rovnicí a vše potřebné
si pro daný provozní režim spočítat.
Je potřeba jen zjistit dva parametry popisující daný motor a to
odpor vinutí a tzv. elektromagnetickou konstantu.
Pak je motor popsán rovnicí:

U = R.I + B.omega

U ... svorkové napětí
R ... odpor vinutí
I ... prod vinutím
B ... elektromagnetická konstanta (často uváděná jako V/ot. v tom případě
nutno převést na jednotky SI)
omega ... úhlová rychlost

Tyto paramtery jsou uváděny v parametrech (pokud není uveden odpor vinutí,
tak lze určit z proudu
v zabržděném stavu, který je také obvykle uváděn).
Jinak tyto parametry lze i poměrně jdenoduše změřit. Ve škole to dávám jako
laborku.

Pokud to ještě takto nestačí, tak se ozvěte, já zítra najdu ve škole zadání
té laborky i s rozborem.

S pozdravem Martin Locker