LHC - splashing ?

Pavel Kutina hw@prelude.cz
Neděle Únor 28 21:46:43 CET 2010

A ja mel ze to tu vi kazdy - slovo "splashing" je diky mezinarodnim uspechum
ceskoslovenskych (drive samozrejme rakousko-uherskych) vedeckych pracovniku
odvozenina od znameho ceskeho slovesa "splasit se".

Protoze v CERNu potrebuji, aby se castice v urychlovaci pohybovaly tou
nejvyssi moznou rychlosti, tak krome toho, ze do nich stouchaji nejakou
energii, jeste navic je cas od casu vydesi - a v tu chvili prave dochazi k
dalsimu navyseni rychlosti, protoze castice se splasi...

Na tomto miste bych rad podotknul, ze uvedene jednani samozrejme jiz sleduji
spolky pro ochranu castic a zkoumaji, zda nebyla porusena prirozena prava
castic a zda u nich nedoslo k psychicke ujme.

Pavel Kutina

----- Original Message -----
From: "Pavel Troller" <patrol@sinus.cz>
To: <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Sunday, February 28, 2010 9:27 PM
Subject: OT: LHC - splashing ?

Zdravím,
  rád bych se zeptal na podstatu procesu, který nyní probíhá v LHC a je
označen
jako "Splashing". Toto slovo si dovedu představit, něco jako stříkání,
rozstřikování, ale jeho fyzikální podstata mi není jasná. Na grafech i
v číslech jsou proudy svazku nulové (nebo jen background), nikde se nic moc
nehýbe, na SPS vidím, že pulsy posílá, ale hodně nízké intenzity. Napřed se
splashovalo CMS a nyní snad Atlas, pokud to z té formulace chápu dobře. A
napřed prvním a pak druhým beamem.
  Mám takovou hypotézu, že kromě té metody srážení dvou svazků to umí i
nějakou
metodu "rozstřikování" svazku v nějakém terčíku, který se umístí v jádře
experimentu (CMS, Atlas...) a je bombardován protony. Nic jsem o tom ale
nikde
nečetl. Je tomu tak, nebo jde o nějaký úplně jiný proces ?
  Zdraví Pavel.