BFO pro CW/SSB

Cihak@dkv.lbc.cd.cz Cihak@dkv.lbc.cd.cz
Pátek Únor 26 11:48:30 CET 2010

Jenže my se nebavíme o ladění +-10kHz ale o ladění +-2,5kHz. Pokud budete mít ladění širší nebudete vědět kde kmitočtově jste a ladění bude velmi ostré takže naladit srozumitelný zázněj bude obtížné.  Neznám to rádio o kterém se bavíme, ale předpokládám že jde o nějaký (pseudo)komunikační přijímač. A ty mívají AM filtry užší - cca 6 - 7kHz. Ale budiž, já netvrdím že to nejde. Jsme na hodně nízkém kmitočtu, kde dosáhnout dostatečnou stabilitu nebude až tak velký problém. Jen jsem uvažoval o možných zádrhelech. Profi výrobci dobře vědí proč utekli od LC oscilátorů k FZ a DDSkám. LC oscilátor tam kde potřebuji stabilitu kmitočtu je vždy problém. Až Vám zafouká větřík a stanice ujede ze zázněje poznáte proč :-).

Martin.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of Tomáš Hamouz
Subject: Re: BFO pro CW/SSB

S tím souhlasím, pokud by se jednalo o BFO fixní bez možnosti ladění. Pokud se stále bavíme o laditelném BFO, tak jestli se časem rozsah ladění změní z původních +/- 5kHz na +4/-6kHz není až tak podstatné.

Nevím jak má uvedený Rx široký filtr, ale pokud nemá z výroby BFO, tak to bude nejspíš 9kHz pro AM. V praxi tedy nastavím hlavní ladění tak, aby signál prošel filtrem a doladím BFO na pozici původní nosné.

Pokud potřebuji LSB i USB (předpokládám ano), je nutné přeladění BFO přes celou šířku přijímaného signálu (předpokládám 3kHz, nevím zda se používá SSB jinde než pro úzkopásmové přenosy). Raději přeladění přes celou šířku filtru, aby bylo možné odladit blízký signál naladěním ke kraji filtru. Tzn. potřebuji přeladění minimálně +/-5kHz, raději s rezervou, tedy cca +/-7kHz. Jestli to ujede po roce o 1kHz je myslím celkem jedno a vystačím jen s obyčejným LC oscilátorem.

Tomáš

Cdlcc> A pokud ho nebudu sem tam vozit autem a pokud rádio sem tam
Cdlcc> nebude zažívat nějaké ty teplotní šoky atd. V cívce pro 455kHz
Cdlcc> musí být ferit nebo ferokart, což znamená značnou teplotní
Cdlcc> nestabilitu. To se samozřejmě dá kompenzovat. Ale taková
Cdlcc> kompenzace je dost pracná a časově náročná... Kdo má dnes v
Cdlcc> šuplíku kondenzátory s různými teplotními koeficienty a zná
Cdlcc> jejich teplotní závislost ? Prostě mě praxe poučila že je dobré s
Cdlcc> takovými vlivy počítat. Ne nadarmo se do BFO zásadně dávají
Cdlcc> krystaly. To ale bohužel zde není možné. Jak už tu někdo psal -
Cdlcc> během této diskuse se mé priority postupně začaly přiklánět k té
Cdlcc> DDS ačkoliv mi to původně připadalo absurdní :-). Pokud si pan
Cdlcc> Kutina dokáže napsat SW do toho procesoru pak si myslím že je to
Cdlcc> optimální a bezproblémové řešení (když už hold musí být BFO
Cdlcc> laditelné).

Cdlcc> Martin.