BFO pro CW/SSB

Pavel Kutina hw@prelude.cz
Čtvrtek Únor 25 19:38:36 CET 2010

Ano, tohle radio ma krok 1kHz, takze s preladenim VFO a pevnym BFO si
nevystacim, takze musim mit moznost i s BFO uhnout, ne sice o tech 30kHz,
ktere jsem predpokladal, ale o 10kHz. Dobre, ale jak na to, navic dostatecne
stabilne (teplotne, casove)?

Pavel Kutina

----- Original Message -----
From: "Pavel Troller" <patrol@sinus.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Thursday, February 25, 2010 5:37 PM
Subject: Re: BFO pro CW/SSB

Zdravím,

> Navic nevim, jestli jsem uplne spravne pochopil princip SSB - jestlize
> naladim kmitocet, na kterem protistanice "nevysila" nosnou, potrebuju BFO,
> ktere bude od onech 455kHz odladene -dejme tomu- o 12kHz niz. U CW zase
> potrebuju podladit o dejme tomu 800Hz, takze k tomu, abych byl schopny
> prijimat CW, LSB i USB, potrebuju preladit BFO v rozmezi 440-470kHz. Ale
> je
> mozne, ze jsem u SSB neco nepochopil, nikdy jsem se s tim drive v provozu
> nesetkal (bud jen cisty provoz CW/A1, nebo AM/A3), tim mene v "konstukci".
>
> Pavel Kutina

cílem BFO je doplnit tu chybějící nosnou, takže tím vznikne k SSB/CW signálu
"zázněj" (Beat, to je to B) a ten je pak detekovatelný běžným AM detektorem
(to, že tam není druhé postranní pásmo, nevadí).
Teoreticky by stačilo, kdyby BFO generoval přesnou frekvenci MF, např. 455
kHz,
a vztah mezi touto nosnou a signálem by se upravil laděním VFO. Jenže VFO
mívá u těchto rádií příliš hrubý krok - např. 1 kHz a nebo i 100 Hz - a na
přesné vyladění zvláště SSB signálu potřebujete jednotky Hz, jinak to zní
jako šmoula nebo jako medvěd. Proto se dělá BFO laditelné a nahrubo se
stanice
naladí pomoci VFO a pak se dolaďuje ještě BFO. U BFO stačí spolehlivě
rozladitelnost +/- 5 kHz, teoreticky by stačilo i méně, vlastně +/- krok
VFO,
ale bývá to více, aby se dal příjem dobře nastavit pomocí BFO i v případě,
že
VFO není nastaveno optimálně (a někdy se to i využívá např. k potlačení
rušení v kanále tím, že zarušený konec spektra pomocí VFO záměrně vysuneme
z pásma MF filtru a doženeme to pomocí BFO do normální kmitočtové polohy).
Více než těch 5kHz nahoru a dolů opravdu třeba není.

S pozdravem Pave