Nabijecka z DX, aneb zahada cinskeho hlavolamu

gatilo gatilo@centrum.cz
Úterý Únor 23 21:52:23 CET 2010

Koupil jsem na DX pro jednoho kamarada tuto nabijecku na Li-ion 2x 18650.
A jako opravdovy inzenyr :-) jsem ji taky hned rozebral abych
prozkoumal jak vypada ve vnitr. Coz se ukazalo jako stastny pocin,
nebot jsem hned objevil obzvlaste prasacky priletovany sitovy kabel,
prasklinu na krabicce a zkrat na jednom smd C.
Ale hlavni duvod proc o tom pisu, se tyka obvodoveho reseni.
Nabijecka se sklada ze tri bloku.
1. sitovy menic: VIPer223 (spis jeho cinska kopie, vypada nejak
divne), ktery dava 2 napeti. Vyssi slouzi k napajeni ridiciho obvodu a
nizsi k vlastnimu nabijeni
2.Ridici obvod, obsahuje LM324 + 2x Tl431 + 2x T + 3x C + tolik R ze by
to schopnemu konstrukterovi stacilo i na mensi pocitac. Zaporny pol
kazdeho akku je pripojen pres R 0,25ohm, Akku jsou nybijeny paralelne.
Blize jsem to zapojeni zatim nezkoumal, nebot jsem se rozhodl
postupovat osvedcenou cestou od jednodusiho ke slouzitejsimu.
A narazil jsem.
Na blok c.3, aneb zahadu hlavolamu. A to zahadu hned dvojnasobnou.
Prvni cast zahady predstavuje tajuplna soucastka v pozdru SOT-23 s
oznacenim A1, tretim znakem je lezate T viz obr. Oznaceni A1 by melo
prisluset nejake diode, nebo dvojite diode, ale soucastka je na PCB
oznacena Q, tedy stejne jako vsechny tranzistory. A ani funkcne tam
dioda nedava zadny smysl. A zahada pokracuje nebot ani zapojeni celeho
bloku, celkem 4 souc. mi nedava zadny smysl. Zapojeni je na prilozenem
obr. T S8050 je v TO92, R jsou smd, od kladneho polu akku nevede zadny
jiny vyvod a ani blok neni zadnym dalsim spojem propojen na ridici
obvod. Bloky jsou 2, pro kazdy akku jeden.
Takze zaverecna otazka. Napada nekoho jak ten blok funguje a k cemu
tam vlastne je ?
--
S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz