Operacni zesilovac a VF pole

Daniel Valuch daniel.valuch@orange.fr
Sobota Únor 20 14:07:36 CET 2010

vidite a to je prave to co ste nepochopili - ako funguje to rusenie...
Nemyslim to teraz v zlom, ale skor z pedagogickeho pohladu.
Jav ktory ste pozorovali bolo s najvacsou pravdepodobnostou
vysokofrekvencne rusenie ktore sa naindukovalo do niektorych vodicov a
tento signal nasledne ovplyvnoval funkciu vasho operaku. Mozno sa
demoduloval na nejakych vstupnych obvodoch a sposoboval offsety, mozno
to robilo nieco este horsie.
Preto ste tam zacali pridavat blokovacie kondenzatory, ktorych funkciou
je "nedovolit" aby sa tento signal dostal do vasho obvodu. Nedovolit v
tomto pripade znamena ze kondenzator ma velmi nizku impedanciu pre
problematicke frekvencie cim ten signal "vyskratuje". Preto sa
blokovacie kondenzatory davaju co najblizsie k miestu kde ich treba.
Blokovaci kondenzator 100 metrov od operaku vam nebude moc platny.
Drat spaja dve miesta v obvode len na papieri. Rovnaky potencial medzi
dvoma koncami dratu v realnom zivote dostanete len v pripade ak nim bude
tiect nulovy prud a okolo nebude ziadne elektromagneticke pole. V
realnom zivote to ale tak nie je.
Mozete si skusit spocitat co sa stane, ked ten 22p kondenzator date 1cm
od toho operaku a pripojite vodicom na plosnom spoji, ktory ma u beznych
tenkych spojov indukcnost radovo 10nH/cm. Dostanete pekny rezonancny
obvod s frekvenciou v rade vaseho rusenia takze je mozne ze vam to to
rusenie este zosilni.
Preto (pre vas dalsi profesny rozvoj :-)) prosim zabudnite na
kondenzatorove polia niekde v rohu plosaku pripojene peknymi dratmi
okolo celej dosky a skuste sa radsej poobzerat nad mensimi puzdrami a
namontujte ich priamo na puzdro.
V scheme co ste poslali (bohuzial som vcera cez den nestihol reagovat
lebo som mal vela prace) som nevidel ziaden blokovaci kondenzator
(nikde...). Pokial tam su tak ich treba tiez urobit viacnasobne aby
pokryli aj vysoke frekvencie.
Takisto tam nemate zablokovane referencne napatie. Toto napatie priamo
vstupuje do vaseho meracieho signaloveho retazca, dokonca na viacerych
miestach a mate tam urobenu peknu vysokoohmotu distribuciu (cez odpory v
rade k az M). Kedze ide o meranie teploty nepredpokladam ze referencny
signal sa bude rychlo menit takze treba zablokovat aj ten, inak to bude
nachylne na rusenie.
b.