Zalozne zdroje - UPS, MG a prudove chranice

Jiri Nemecek jirry@centrum.cz
Čtvrtek Únor 18 09:10:25 CET 2010

Zdravím,

predevsim by proudove chranice mely byt pouzivany s rozumem, tedy na
mistech, kde maji smysl. Serverove místnosti maji v CSN jasnou vyjimku,
zde byt nemusi.

Vybavovani chranice zpusobuji proudy unikajici do PE, ktere produkuji
spinane zdroje - konkretne kondenzatory vstupnich filtru. O tom se tu uz
psalo. Napr. blade sasi Dell, ktere mame v praci, vytvori proud do PE
asi 30mA, takze maly chranic musi vybavit, i kdyz se jedna o naprosto
normalni stav.

Pokud jde o prepinani v silovych obvodech, vzdycky tam vznikaji proudove
razy, ktere se vlivem vsemoznych kapacit (filtry, kapacita mezi vodici v
kabelech...) siri proste vsude - takze i po PE a chranice vesele skacou.

Dalsi vec jsou pak napetove razy, ktere zase vznikaji na ruznych
indukcnostech. Pokud mate za chranicem zasuvku s prepetovkou, nebo zdroj
s varistorem na vstupu, tento napetovy raz se prizemni do PE, kterym
protece proud a chranic vybavi.

Pozor take na stejnosmerny proud, nektere zdroje nemusi mit vstupni
obvody uplne symetricke, takze doporucuji pouzivat chranice, kterym to
nevadi.

Abych to shrnul, na servery a podobné stroje s velkými spínanými zdroji
bych chranice nedaval vubec, norma to nepozaduje. Vsude bych pouzil
chranice, ktere zvladnou i SS slozku proudu. Do zvlast prusvihovych
okruhu bych pozadoval chranice pomale. Chranice bych daval co nejblize
spotrebicum. Hodne opatrny je treba byt na prepetove ochrany, za chranic
bych je uz nedaval.

Pokud uz chtete/musite davat chranic nekam do hodne vykonovych obvodu,
musite spocitat nejhorsi variantu unikajicich proudu a podle toho pouzit
chranic. Proti spickam se daji pouzit ruzne filtry, ktere ale musi byt
pripojene vzdy pred chranicem. UPS ma definovany potencial N, s tim si
netreba lamat hlavu.

Jsou to celkem jednoducha pravidla, po projektantovi byste mel pozadovat
zejmena to, aby pri navrhu myslel hlavou a nekreslil stylem pejska s
kocickou, kdyz si pekli dort. Casto jsou navrhy delany prave timto
stylem, jsou pouzity kvalitni komponenty, ale nikoho nezajima, jak mezi
sebou budou reagovat.

JN