Zalozne zdroje - UPS, MG a prudove chranice

Jozef Racek Jozef_Racek@tempest.sk
Středa Únor 17 09:08:10 CET 2010

Moze ma niekto nakopnut spravnym smerom podla %SUBJ% ?
Nejake odporucania, vhodna literatura.
Nie som silnoprudar, iba "kibicujem do projektov", teda pisem poziadavky
na to, co by projekt mal splnat.
Vlastny pojekt a vyber prkov je na projektantoch.
Musim to ale nastudovat, kedze s vysledkom projektantov nie som spokojny
- vsetko funguje len statisky a na papieri...
V reale nie.

Mam projekty od roznych projektantov, roznych projektov, ktore obsahuju
UPS-ky (stredne a vacsie - zacnime napr. na 20 kVA s pokracovanim na
stovky az tisicky kVA) a motorgeneratory,
zacnime napr. na 100 kVA.
Kazdy projektant to samozrejme riesi po svojom...

Ako by spravne mali byt dimenzovane prudove chranice a riesene celkove
zapojenie?
Niektori projektanti zaponenie motorgeneratora robia v sustave TN-C, a
tvrdia ze preto, aby sa vyhli problemom s prudovymi chranicmi.
Niektori riesia kompletne sustavu TN-S, teda aj motorgenerator.

Problemy, s ktorymi sa bezne stretam:
Po vypadku napatia preberu zataz UPS-ky, do cca 1 min nabehne
motorgenerator, po nejakom case UPS-ky prepnu naspat na motorgenerator.
Po obnove napajania generator bezi nejaky cas ( napr. 1-5 min, podla
nastavenia ) a potom sa vypne.
Potial to vsetko funguje. Teoreticky.

Prakticky:
Pri niektorom z prepnuti ( Prepnutie na UPS, prepnutie na MG, vypnutie
UPS, vypnutie MG )
vypadnu prudove chranice, ktore su pred vlastnou zatazou...

Problem, ktory sa opakuje pri roznych projektoch, projektanti boli
rozni, riesenia rozne, dodavatelia rozni, takze vylucujem opakovanu
chybu niekoho konkretneho
( okrem mojej chyby - kedze mam pocit, ze do poziadaviek nedam nieco
dolezite, aby sa mi takato chyba nevyskytla... )

Problem nebyva s prudovou spickou ( predpokladam ), kedze napr. pred
prudovy chranic s delta I 100 mA a isticom 80A su predradene poistky 63A
( v poslenom pripade konkretne 63A gG)
Vypadli prudove chranice. nie poistky, resp pri asi 10 pokusoch
vypadavali "nahodne" prudove chranice - zakazdym ine, obvykle viac ako
jeden.
neriesim napr. pripad, ked sa s projektantom dohodnem na 100 mA
prudovych chranicoch, on ich da do projektu a realizator tam osadi 30
mA... lebo ine nepozna.

Tazko sa potom vysvetluje, ze do zalohy napajania sa investovalo XY
penazi ( a to nebyva pri tych vykonoch malo), a aj tak pri prvom vypadku
dolezite zaridenia "zlahli", aj ked UPS, MG
fungovali v poriadku....

Ako sa riesi stav, ked zataz je napajana nahradnym zdrojom ( UPS, MG) a
teda 3 fazy aj pracovny nulak su uplne oddelene od ochranneho vodica a
nie su nikde spojene?
Bezne je vykonova sustava TN-C, rozdelenia na TN-S sa robieva napr. v
rozvadzci budovy, pricom tento rozvadzac je zaroven zemneny zemnicom.
UPS-ky su pripojene ochrannymi vodicmi na hlavny rozvadzac a teda aj na
jeho zemnic, MG byva v mieste umiestnenia uzemneny rovnako na zemnic.
Pri beznej prevadzke ( bez zaloznych zdrojov) problemy s prudovymi
chranicmi nebyvaju ...

Bezne zakladne poziadavky, ktore davam su
- vykony podla predpokladanej maximalnej instalovanej zataze
- ak budu pouzite prudove chranice, tak delta I radsej 100 mA ( vela
pulznych zdrojov a teda aj vela odrusovacich kondenzatorov)
- kazda zasuvka istena samostatnym isticom ( pouzivame 32A jednofazove
zasuvky IEC309, ziadam 32 A istice )
- prepatove ochrany minimalne na zberni rozvadzaca pred vlastnymi
isticmi pre jednotlive zataze.
- riesenie zalohy UPS s moznostou prepnutia na bypas
- riesenie pripnutia MG.
- 2 samosatne okruhy, minimalne jeden zalohovany ( obvykle - jedne okruh
MG, druhy UPS, alebo jeden nezalohovany a druhy MG+UPS)

Priznavam, ze nedavam striktne poziadavku na pomale prudove chranice -
teda "S-ka" a zaroven musim povedat, ze ziadny projektant mi ich tam
nikdy nedal...

Dodo