Re: Vodní mikroelektrárna - elektrická část

Ondřej Tesař ondrej.tesar@gmail.com
Pondělí Únor 15 23:23:43 CET 2010

Zdravim,
presne timto se zabyvam nekolik let a zatim mam pocit ze poctive
objevuju vsechny slepe cesty. Tak uvidite, kudy nejit...

Jako zakladni cteni doporucuji stranky http://mve.energetika.cz/
zvlaste sekci http://mve.energetika.cz/autor/pokusy.htm
Je tam nekolik vrtulovych turbin, pokud trvate na Bankiho, tak ta je
tam taky, podobnych parametru jako shanite. Plus vypocty vsech moznych
turbin.

Jednu z techto turbin se mi dostala do ruky, je vyborne dilensky
zpracovana,  zkusenosti s ni mam popsany u sebe na strankach:
http://volny.cz/ondrej.tesar/  + predchozi zkusenosti s mlynskym kolem
a prevody. Ta turbinka chce cistou vodu, nejvice vadi listi a trava. A
kdyz je privodni potrubi delsi nez 2m, tak uz na konci voda netece do
turbiny plnym prurezem, vlivem hydraulickych ztrat.

Pokud stale trvate na Bankiho turbine, nejpovedenejsi co jsem nasel mi
prijde tohle:
http://www.otherpower.com/scotthydro1.html hlavne proto, ze je to
reseno vcetne pomalobezneho alternatoru.

Kamenem urazu jsou pomalobezne generatory pro tyhle vykony. Jsem pro
reseni bez prevodu. Moje zkusenosti:
- krokovy motor (pokusy s mlynskym kolem) nevytahl jsem vice jak 300mA/12V
- dve dynama z jizdniho kola na spolecne hrideli: Jedno se stale
povolovalo, protoze se tocilo na druhou stranu. Proste problemy s
mechanickou konstrukci a prenosem vykonu, vodive spojeni koster...
- previnuty motor z ventilatoru z auta: velke treni v loziskach, po
jejich nejake uprave mozna nadeje na uspech.
- motor z akusroubovaku s prevodovkou jsem zkousel, bohuzel na
lokalite kde bylo malo vody. Nicmene turbina to neutahla a davalo to
max. 5V ale asi az 4A. Dlouhodobe to nebezelo, takze zivotnost
neznam.
- vlastni generator s neodymy jsem zatim nezkousel stavet, ale hodne
poznamek ke stavbe je ve foru zde:
http://www.upramene.cz/forum/viewtopic.php?t=454&postdays=0&postorder=asc&start=630
Nenasel jste nekdo na cinskych webech zasilajicich zbozi bez
postovneho neodymove magnety jinych tvaru nez kruh a koule?
- jak funguje modelarsky stridak jako generator by me taky zajimalo,
bojim se ze to bude smysluplne az v hooodne vysokych otackach.

Posledni dobou se zacinam priklanet k tomuto designu:
http://www.alter-eko.cz/index.php?page=info/vodni-elektrarny/lh1000
kdy mi prijde jednodussi zastavba do potoka - odpada roura se
ztratama, otevrene koryto je na tom lepe. Problem s generatorem
zustava.
Nebo postavit ty ponorne primoproude s dynamem z kola a dat do potoka
treba dve vedle sebe, pokud je dost vody. (Pokud uvazuju ze je potreba
se dostat na 12V)

Nekolik zajimavych reseni vyslo i v Udelej urob si sam, treba takova
vrtule ponorena sikmo v proudu vody a generator na tyci nad vodou, ale
nezkousel jsem. Jako vetsina navodu v USS velmi narocne na mechanickou
cast veci.

Ted jsem v situaci kdy mam dostatek ruznych dynam z kola, zkusim
promerit jejich ucinnosti, zkusit nejake upravy (neodymy, vinuti) a
planuji nejake pokusy zalozene na tom.

Rizeni nabijeni jsem zatim neresil, protoze prebytky jsem nikdy nemel.
Budu rad, kdyz se podelite o svoje uspechy i slepe cesty.

Ondrej Tesar