svetlovod a fotodioda

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Úterý Únor 9 17:45:18 CET 2010

Tycinka? Aka tycinka? To je korektny opticky vlnovod, t.j. ma to jadro (core) a obal (cladding) s roznymi indexami lomu? Je na to nejaka specifikacia? Co je na druhej (svietiacej) strane? Ako sa tam z toho pobera to svetlo?

Optika vlnovodu je jednoducha: na konci si predstav mysleny kolmo zrezany kuzel akoby pokracovanie toho vlnovodu, t.j. horna podstava zrezaneho kuzela je vlastne rovnaka ako je plocha core vlnovodu; uhol je dany tzv. numerickou aperturou co je zavisle od pomeru indexov lomu core a cladding, cim je ten pomer mensi, tym je ten uhol ostrejsi. V tom kuzeli je svetlo, mimo nie je (samozrejme to nie je ostre ale je to dobre prve priblizenie).

Normalne sa navazuje holy cip a robi sa to tak, aby v rovine cipu bola cela plocha podstavy kuzela na aktivnej ploche cipu (pozor, to 1x1mm je nie aktivna plocha, ta je vymedzena hornym kontaktom, ktory je obvykle kruhovy - pozri sa na cip pod mikroskopom alebo lupou). T.j. ak je priemer core vacsi ako zhruba ten milimeter, tak sa to jednoducho kompletne naviazat bez vlozenej optiky neda.

Lenze ako komplikacia naviac, Ty tu mas diodu zapuzdrenu v nejakom plastiku s nejakym neuvedenym indexom lomu a nejakym tvarom (valec + gulovy odrezok v ulohe lupy)... To komplikuje situaciu viacmenej do nevyhodnotitelna; ale faktom je, ze svetlo, co nejde rovnobezne s osou, ma malu sancu sa do diody dostat. Teoreticky, by si sa mal snazit dostat vsetko svetlo do stredu a do osi, t.j. dat tam este nejaky kolimator, ale to je mozno hlupost, mozno viac stratis v samotnom kolimatore ako ked to jednoducho nechas tak.

Kratko a strucne, ak nemas k dispozicii tu diodu vo forme holeho cipu, tak najlepsie co mozes spravit je skusit zabrusit tu diodu do plocha co najkolmejsie na os a co najblizsie k cipu, vylestit co najdokonalejsie a pritlacit vlnovod k tej ploche (predpokladam, ze mas niekolko diod na hranie). Mozes sice skusit aj nejaku hmotu s nejakym kompromisnym indexom lomu dat medzi to, ale znova to mozno nedokonalostou postupu len vyhorsis.

Inak najjednoduchsie je skusit si do toho zasvietit normalnym svetlom a pozerat na stopu... ;-)

wek