"Ufoni" na ham bandu

BuFran BuFran@seznam.cz
Sobota Únor 6 22:16:15 CET 2010

Zdravíčko,

  Nejsem  profík  ani  radioamatér,  jen  čistě ze zvědavosti jsem se na tohle
podíval a došel k pár závěrům, prosím opravte, pokud si myslíte, že se budu mýlit.

1. Dal jsem si to zobrazit waterfall ... nádherná modulace :-) Zjistil jsem rozvírající
se "vějířky" v čase na frekvenci okolo 1.660014kHz. Zaměřil jsem se na tyto spektrální
vějířky. Délka většinou několik sekund, s přerušeními jak se chytalo PLL na původní signál.

2. Demodulací FM na této frekvenci jsem dostal signál, který se kmitočtově mění.
Frekvenční  posuv  signálu je proměnný, na počátku -77khz/s stoupá až do -294khz/s,
kde chvilku setrvá, a velmi rychle stoupá opět s ryclostí +300khz/s na původní kmitočet.

3. Popřemýšlel jsem co to je rudý posuv ... pokud se dva objekty vůči sobě pohybují tak
se  frekvence  na  přijímací  stanici  posouvá.

Hypotéza: Signál je z pohybujícího se objektu, který někdo "přijal, FM namoduloval, a pak odeslal dál"
Otázka: Jak rychle se pohybuje tento předmět?

Varianta A: Jedná se o radiový signál, rychlost c=300000km/s,

vezmu nejpomalejší klouzání, deltaF = 77kHz = v * f0 / c

v = -77000 1/s * 300000km/s / f0 = 23 000 000 000 km/s 1/s / f0 1/s

Z toho plyne, že pokud je původní signál remodulován z frekvence satelitních mezispojů
kolem 2GHz, minimální rychlost přibližování objektu by mohla být 11,5 km/s, maximální
(při 300kHz) by byla 45km/s.

Pro  srovnání,  družice  NAVSTAR (GPS) se pohybují tečnou rychlostí 3,8 km/s ve výšce
20200 km nad zemí. V nejhorším případě pokud letí dvě NAVSTAR družice proti sobě, budou
vykazovat  vzájemnou  rychlost  dvojnásobnou,  tedy 7,6 km/s. To je zajímavé zjištění,
protože se velmi blíží našemu výsledku (velkou chybu způsobuje neznalost komunikační
frekvence mezi satelity).

Pokud beru jako fakt, že planeta má poloměr 6378km, a satelit je ve výšce 22000km nad zemí,
pak obvod 138000km, jeden oběh satelitu NAVSTAR s rychlostí 3,8km/s kolem země potrvá 36000sekund
(cca 10 hodin). Bohužel přijímač není uprostřed planety ale na jejím povrchu, tak "vidí" oblohu
v rozsahu max 200km (astronomové  opravte  mně,  je to odhad dle vlastního pozorování).
Těchto  200km  prolétne  satelit  za 52 sekund, kdy 26 sekund se přibližuje, a 26 sekund se
vzdaluje. To odpovídá pozorovaným trychtýřkům ve waterfall grafu.

4.  Po  této  analýze  mám  ten dojem, že se jedná o přenos informace pro nějaký zpřesňující
účel  z  nějakého  buďto  vojenského  satelitu, nebo ze satelitu v hladině NAVSTAR satelitů.
Jelikož to začalo po novém roku, podíval bych se do logů, zdali nějaký satelit v
inkriminovanou dobu neodstartoval z nějaké základny. (Pravda, pokud to byla špionážní družice
tak to nezjistíme, že :-)

5. Další možnost je ta, že to opravdu je mimozemského původu, a protistrana nám signalizuje,
že už jsou na cestě, a že máme uvařit pořádný hrnec zelňačky :-)

Pro validaci by bylo dobré, aby někdo zkusil na základě těchto zjištění data demodulovat.
Tedy FM demodulace, s PLL tak aby výsledek demodulace byl onen jednotónový datový tok, následně
demodulovat  dle  předlohy  PRBS  signálu,  který  GPS vysílá. Datový rámec GPS je velmi
dlouhý a pomalý takže by to mělo jít docela dobře i z dat, která jsou v onom mp4 souboru :-)

S pozdravem,

  F. Burian