"Ufoni" na ham bandu

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Čtvrtek Únor 4 19:10:13 CET 2010

> Mozno to je hadanka.
>
> Co sa stane ak zvuk smerujuci nadol budete povazovat za bodku a zvuk smerujuci nahor za ciarku, alebo naopak?
>
> wek

Zdravím,
  a co se zvuky, které během svého trvání mnohokráte zaoscilují nahoru-dolů
asi jako velmi rychlá policejní siréna ? Občas se tam také vyskytují...
Právě těmito zvuky se ozvučovala střelba z různých laserových, phaserových
a jiných zbraní v době osmibitů...
  Nicméně, signál je dnes natolik kvalitní, že moje uši ve spojení s mozkovými
sluchovými centry právě dokončují harmonickou analýzu :-) a jednotka analytická
převádí zjištěná data na algoritmus. Výsledek je zhruba následující:
  1) Základem jsou 2 oscilátory: "nosný" a "modulační".
  2) Nosný oscilátor generuje frekvence v rozsahu f1 - f2 (absolutní hodnoty
záleží na naladění přijímače, rozkmit je při příjmu na 3630 kHz LSB řádově
1 kHz. Nemám na mysli tedy VF oscilátor vysílače, ale NF oscilátor, který by
se dal udělat např. zvukovkou nebo AY-3 obvodem. Ten pak je asi přiveden na
mikrofonní vstup běžného transceiveru.
  3) Modulační oscilátor generuje frekvence v rozsahu jednotek až stovek Hz
     a sám je modulován určitým algoritmem, viz dále.
  4) Modulační oscilátor frekvenčně moduluje nosný oscilátor.
  5) Algoritmus modulačního oscilátoru je tento: Začíná na nízkých frekvencích,
postupně zvyšuje. Jelikož nosný a modulační oscilátor mají řádově podobné
frekvence, spektrum výsledného zvuku je dosti husté (pamatujete na spektrum
FM ? Besselovy funkce...). Po dosažení mezní modulační frekvence se skokově
vrátí na nízké modulační frekvence. Proto je občas slyšet "bublavý" zvuk, kdy
ucho ještě slyší jednotlivé periody té FM modulace, a tento charakter se
postupně mění na "bečení" a "troubení", kdy už vlivem vysoké modulační
frekvence je výsledný FM produkt jednoduše nepopsatelný.
  6) Tato "modulace modulace" však neprobíhá jen jednoduchým pilovitým
průběhem, ale je občas do ní pseudonáhodně zasahováno, nejspíše skokovým
zvyšováním i snižováním frekvence o určitý krok. ZDE BY MOHLA BÝT DO SIGNÁLU
VLOŽENA UŽITEČNÁ INFORMACE.
  7) Výše popsaný systém neběží trvale, ale je spouštěn a zastavován s určitou
pravidelností. Ta byla zatím v každé relaci jiná. Dnes to připomíná pattern
...-, tj. morseovo písmeno V. Řekl bych, že během pauz ve vysílání se celý
proces generátorů pozastaví, takže v dalším pulsu se pokračuje tam, kde se
před tím přestalo. Nicméně, natolik přesné mé bioprocesory nejsou, abych si tím
byl zcela jist.
  8) To vše, co bylo popsáno, běží 2x, fázově posunuté o cca sekundu, a
frekvenčně posunuté o cca 2 - 3 kHz. Je možné to vnímat jako frekvenčně
posunuté "echo" původního signálu. Ovšem pozor, může se jednat o dialog,
tento druhý signál může být vysílán protistanicí! Tomu by nasvědčovalo i to,
že vzájemná úroveň toho prvního a druhého signálu se mi tu mění, ale to může
být způsobeno i změnami v šíření signálu.
  8b) ... Ne, měním svůj předchozí názor... Ten "první" a "druhý" signál mají
proměnnou fázovou odchylku, zdá se, že každý má nepatrně odlišnou frekvenci
toho základního "V" nebo se tato v čase mění. Teď tu mám ten "vyšší" signál,
který byl jako druhý, jednoznačně jako první... A teď jdou oba prakticky
do sebe... Divné, divné. Fakt by to mohly být 2 různé stanice...

Tak... Co myslíte... Je to produkt nějakého maniaka, nebo velmi dobře
maskovaná šifrovaná komunikace, která má přípomínat produkt nějakého maniaka ?

Zdraví Pavel.