OT foto ceskoslovenskej telefonnej zasuvky/vidlice

jan.kuba honza.kuba@gmail.com
Středa Únor 3 22:43:53 CET 2010

Jo, bejval na poštách v hovornách, přepojoval se tam hovor předem objednaný.
 Normálně to bylo připojené paralelně k lince co měla pošťačka na stole
na klasickém AUT s rotační číselnicí.. Ona to vytočila , zavolala
dotyřného do kabiny a když ten zvednul ten bezčíselnicovej telefon a ona
slyšela že už se mluví, tak to položila. Ta číselnice tam nebyla proto,
aby z toho nikdo nemohl nikam volat.
Pamatuju si, jak nám tam z toho lidi ale stejne volali. Normalne  cislo
vyklepat do vidlicky -  slo to  a dalo se vytocit prakticky cokoliv,
volba na AUT systemu se deje rozpojovanim smycky ( noveji i DTMF ale o
tom tehda  nebylo ani vidu ani slechu)
Pak se tam dodatecne montoval kvuli takovym podnikavcum linkovy vypinac.
Taky takovej bakelitovej bazmek co odpojoval oba draty linky.

Jo a taky se volalo zadarmo z telefonnich budek. Ty stary mincaky mely
zapinany napajení pro  MIC az po vhozeni penizku - volit slo i bez penez
a spojeni se take sestavilo, jenomze dokud nebyl peniz uvnitr  pristroje
mikrofon nemikrofonoval .. .Jenomze ceskej clovicek zjistil , ze
mikrofon nepotrebuje a ze staci primerene rvat do sluchatka ( horni cast
mikrotelefonu) Ono to sice bylo slabsi ale komunikovatelny. Nezridka kdy
bylo videt ( slyset ) vesmes deti, jak stoji v budce a rvou do sluchatka
mikrotelefonu.

Ale vůbec největší technický zázrak byl AMR  První mobilní systém v ČR.
Já ho měl postavenej v mikrotelefonu od nějakýho bezdrátovýho
zahraničního bezŠňůrovýho telefonu.  Jen jeden kanál, z dvojice, co se
používal u nás. Se 10 mW mi to fungovalo po celém městě. ( originál byl
ve služebním autě  ale mooc velikej na přenášení ) Spousta radioamatérů
v té době z toho systému volala a pak nějaký nadšenec od nás z Telecomu
vymyslel identifikaci coby zabezpečení proti zneužívání toho systému a
prakticky hned potom ten trilek několika tónů někdo napsal do PICky a na
netu kolovalo spousta "AMR" generátorů via Soud Blaster.
Takže to někdy před rokem 1998 kompletně vypnuli :-(

JaKub