OT foto ceskoslovenskej telefonnej zasuvky/vidlice

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Středa Únor 3 22:37:10 CET 2010

Zdravím,

> Take to neni přesné....
> Tyhle "nove" zasuvky se pouzivaly tam, kde se davaly nove telefony ( neznam
> typove oznaceni, ale jednalo se o červenohnědé a bílohnědé provedení z
> plastu s mikrotelefonem podélně na telefonu) Také se byly u stejných
> stropkovských "ufounků "  a dalších pozdějších telefonů.

Máte zřejmě na mysli řadu Es 10/20. Ano, tam se samozřejmě tyto zástrčky
již dávno montovaly. Jsem si ale zcela jist, že tyto zástrčky již byly
dodávány u přístrojů typu As 10/20 (10 = pro pobočkovou ústřednu s tlačítkem
zpětného dotazu, 20 = pro veřejnou ústřednu, bez tlačítka) a pak samozřejmě
i Bs 10/20. Řada As byly takové ty hranaté telefony, asi nejhranatější řada,
i rakvička měla mikrotelefon zaoblený, zatímco tento přístroj měl i rohy
mikrotelefonu ostře hranaté, jen mušle sluchátka a mikrofonu byly samozřejmě
kulaté. Vyráběl se snad výhradně ve dvoubarevném, černo-šedém provedení.
Řekl bych, že u této řady si mohly spoje objednat, zda chtějí růžici nebo
vidlici. Od řady Bs už se dodávalo převážně s vidlicí (ikdyž je možné, že
na zvláštní objednávku se ještě montovala růžice). Řada Bs už byla zase
zaoblenější a zdaleka se mi tak nelíbila.

> Všechny předchozí modely včetně "rakvičky" která už z plastu byla se
> připojovala na růžici a telefon byl dodán s volným kabelem zakončeným pouze
> nalisovanými očkami. Alternativně šel tento kabel zapojit i do nové
> čtyřnožové zástrčky  - v té byly původně i šroubky, později , když se už
> dodávaly s telefony tak jen fastony.

Ano, to je pravda, rakvička, čili model T65H, ještě s konektorem nebyla,
stejně jako u modelu T65S (zaoblený typ, rovněž již nebakelitový, v různých
pastelových barvách, líbilo se mi modré provedení). Ovšem opět asi záleželo
na objednávce, vím bezpečně, že jsem v 80. letech zakoupil v bazaru nové,
nerozbalené krabice s telefony T65S, a růžice byla součástí dodávky, dokonce
barevně ladila s přístrojem :-).

> Ještě po roce 90 bylo mnoho telefonů klasických "bakeliťáků" nebo ještě
> starší "vidličky" a vesměs zakončené růžicí. U těchto telefonů prakticky
> odcházel jen uhlíkový mikrofon a kroucená šňůra , oboje se v rámci servisu
> technici vyměňovali.

Svatá pravda :-).

> Postupňě se s výměnou přístrojů přecházelo na
> čtyřnožové zásuvky a  s nástupem RJ konektorů se začaly objevovat tyhle
> zástrčky v provedení jako redukce na RJ12 zásuvku. Dodnes nalézám hlavně ve
> starších barácích třeba na chodbách ale i v bytech ony klasikcé bakelitové
> "růžice"  přimontované na okeních parapetech atd....

Jistěže, třeba jsou našroubovány na futru u dveří, ale vevnitř to je pak
zakončeno tou zásuvkou... Ono taky možná jiný kraj - jiný mrav. Náš první
telefon, který jsme dostali v roce 1970, byl ještě T65S a měl růžici. Po
přestěhování, v roce 1982, nám byla přidělena už Bs 20 s poctivou zásuvkou
a zástrčkou. Takže přechod byl někde mezi tím, právě