Castecne OT - Umela inteligence

RV vicek.radek@cpost.cz
Středa Únor 3 08:48:32 CET 2010

No to je to co jsem psal, zda je mozne resit neco vyssiho bez toho
zakladu. Tedy zda neni omezujici pro ty systemy, ktere jsem videl to, ze
vlastne predem uvazuji se striktne omezenymi zdroji a pevnou topologii,
protoze proste nejsou vyreseny samoudrzovaci mechanizmy, ktere volnou
strukturu proste nedovoli.

Ja jsem se k tem samoregualcnim mechanizmum organismu dostal spise
nechtene (jak vlastne vis) a je to celkem fascinujici svet, kde jsou
svazane ruzne systemy, pracujici na ruznych urovnich, principech a ktere
se vzajemne doplnuji a zastupuji.

Otazka zda to je znamka inteligence? Je to jen otazka co vlastne tou
inteligenci myslime - rozhodne to neni rozum, tedy to pod cim si ja
predstavim vedome/cilene chovani na zaklade syntezy predeslych poznatku.
Tak vysoko rozhodne nemirim ani nahodou. Na druhou stranu ty mechanizmy
rizeni homeostazy jsou velmi stare a zrejme osvedcene, proto se s nimi
primo rodime (to je v analogii toho meho uvazovani prave ta DNA vlozena
do kodu neuronu), nicmene urcite nejsou striktne dane - kdysi davno se
muselo neco takoveho vyvinout a ne vsechny mechanizmy funguji i u vsech
lidi stejne.

Co se tyka toho zabiti se sama sebe - mozna to tak na prvni pohled
vypada, ze je to primitivni rizeni idiotske, je to ale jen z pohledu
dnesniho cloveka. Z pohledu chodu prirody je to ale v poradku - jde jen
docilit reprodukce i za cenu sebezniceni. Organismum sice jedna
destruktivne (pokud neni schopen systemovou chybu opravit), ale tak, ze
presunuje zdroje/zasoby a zacne s nimi setrit.
Samozrejme, ze existuji treba stresove/sokove stavy organismu, kdy se
musi jednat rychle a pak ten organismus reaguje velmi primitivne. Ono i
to omdleni je reseni - v leze tece aspon dost krve do mozku kdyz nic
jineho. ;-)

Radek Vicek

P.S. Kvuli silene biolozce (nebyla to Ekrtova ;-) na gymplu byla
biologie jedinej predmet, ze ktereho jsme mel sesit, a ktery jsem se
ucil z hodiny na hodinu - s odstupem casu jsem za to rad