"Ufoni" na ham bandu

Jindra Polívka jpolivka@mbox.vol.cz
Úterý Únor 2 06:07:31 CET 2010

Podle kmitoctoveho planu viz.
http://www.crk.cz/BPLANKVC
"všechny druhy provozu, přednostně SSB závody, centrum aktivity digitálního
hlasu 3630 kHz, (*) "
Vypada to na nejake zkusebni vysilani kodovaneho digitalniho hlasu.
To ze je to v amaterskem pasmu nic neznamena. Mozna pamatujes asi pred 15
lety na fq 3767.
Jindra Polivka

----- Původní zpráva -----
Od: "Pavel Troller" <patrol@sinus.cz>
Komu: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Odesláno: 2. února 2010 5:18
Předmět: Re: "Ufoni" na ham bandu

Zdravím,
  tak to zatím vypadá dosti zajímavě. Poslal jsem dotaz do konference
Spooks,
která je zaměřená právě na vyhledávání, poslouchání a mapování různých spec.
služeb, šifrovaných a jinak kódovaných stanic, a ani tam to nikomu nic
neříká.
Řada lidí to skutečně přirovnává ke zvukům z počítačové hry nebo sci-fi
filmu
(za nejlepší lze asi považovat přirovnání k imperiálnímu droidovi se systému
Dagobar nebo k R2D2, když komunikoval s CP3O), avšak jelikož se to na tom
pásmu vyskytuje už delší dobu (ten odkaz na YouTube je ze 17. ledna, takže
máme nejméně 14 dní) a vysílá to dlouhé hodiny (včera jsem to poslouchal
večer nejméně 2 hodiny v jednom kuse), nezdá se mi to pravděpodobné -
vtipálka
by to tak dlouho asi nebavilo a navíc si myslím, že už by byl zaměřen a
lapen.
  Pokud to posloucháte delší dobu, zjistíte, že signál se mění - když jsem
na
to včera narazil, bylo to harmonicky velmi bohaté a na waterfallu toho web
rádia se to zobrazovalo jako taková přerušovaná síť s jasně viditelnými uzly
a spoji mezi nimi. Postupně se signál zjednodušoval (ale neslábl při tom,
spíše
naopak) a pak už tam jen "kníkalo" několik izolovaných frekvencí, takže byly
vidět jen jako samostatné čárky. Je v tom slyšet jakýsi pětičetný rytmus -
rámec - a nad ním nějaký delší "multirámec", jakoby ty frekvence začínaly
vždy
odspodu, zvolna stoupaly a pak to tam zakníká a zatrylkuje a začne to znova
odspodu (při poslechu LSB, pokud bychom poslouchali USB, bude samozřejmě
frekvenční efekt opačný). Nezdá se to ani pseudonáhodné, je v tom skutečně
nějaký vývoj. Netipuji to ale na kódovanou řeč, ledaže by tam někdo
přednášel
velmi rytmické básně, spíše dle obsahu harmonických frekvencí by to mohl být
zpěv :-). Ten to ale taky nebude.
  Včera jsem tam taky přes to slyšel italské a španělské HAM stanice.
Jelikož
tam během té doby proběhlo několik normálních relací, kterým jsem bohužel
nerozuměl, nejsa jazykově vybaven, lze usuzovat, že dotyční to tam
neslyšeli -
žádný ham nebude masochisticky vysílat na frekvenci, kde je takové rušení.
Pak
se tam objevil někdo, kdo do toho systematicky pískal a snažil se to
napodobit pusou, zřejmě taky nějaký ham, který to naopak slyšel a nelíbilo
se
mu to tam :-). Z toho by se možná dalo usoudit, že to vysílá odněkud ze
severu
a na jihu to neslyší.
  Zatím to tipuji na nějakou zvláštní telemetrii a jediný subjekt, který bez
uzardění vysílá, kde ho napadne, je armáda, zvláště ruská. Někteří kolegové
hamové rovněž tvrdili, že slyšeli více armádních aktivit z poslední doby.
Tak
je možné, že to je z tohoto zdroje...
  Každopádně uvidíme, zda se to bude opakovat a jak bude vypadat Baluova
spektrální analýza :-).

  Zdraví Pavel.