[OT] Maly kviz -uhli a energie?

www www asrock70 na seznam.cz
Pondělí Prosinec 27 21:59:33 CET 2010

Tedy porat lepsi nez budouci ucitele :-).
Nicmene i tak.
Ucinnost 40 az spickove 50%, leda tak marketingove a jeste teoreticky. Nejmodernejsi zatim nepostavena elektrarna Ledvice II s 660MW blokem, kde bude jak nadkriticka para tak 100m vertikalni kotel bude mit ucinnost 42.5%.Bezne elektrarny maji v lepsim pripade 37% a to hovorime o tzv. hrube ucinnosti tedy energie v palivu / vykon na svorkach generatoru, za nim je trafo na nejakou distribucni hladinu s nejakou ucinnosti, ale hlavne sama elektrarna spotrebuje prumerne 8% sve produkce na vlastni chod.
Dalsi chybickou je spalne teplo, s 27MJ/kg  (boha Ws/g je v tomto kontextu silena jednotka) to je uhli tak pro kotel u vas ve sklepe, v elektrarnach se jede na podstatne horsi paliva v tech Ledvicich klidne 12.9MJ/kg.
Dalsi drobnustka, sice fakt, ze vykon kotle nemusi odpovidat vykonu generatoru, vetsina elektraren produkuje i teplo pro vytapeni, sice se s oblibou tvrdi, ze jde o odpadni teplo, ale to povetsinou neni uplne pravda.
Suma sumarum i v tom novem ledvickem bloku se pocita se spickovou spotrebou uhli az 700tun/hodina pro 660MW.

Prumer za vsechny teplene elektrarny v CR je 9,82 GJ/MWh tedy pri vyhrevnosti 12,9MJ/kg (to dela na 500MWh 380tun/hodina)

Jirka

P.S. Budouci ucitele odhadovali kolem 50tun/hodina, ale klidne i 10 :-

>Zkusim to jako hotovy ucitel :-) Merne spalne teplo 27000 Ws/g, ucinnost nekde mezi 40 az spickove 50%, takze když vezmu tech 50% vyuzije se 13500 Ws/g. 500MW udela za hodinu 500MWh energie, to je 1800GWs a ted uz jen podelit 1800GWs/13500Ws/g = 133 333 333 g, tedy kolem 150 tun (kdyz vezmeme do uvahy nizsi ucinnost nez je tech 50%)?

Mimochodem Wolfram Alpha mi sdelil, že kazdou sekundu se na svete vytezi 209 tun uhli. Zajimava predstava...

Jakub Serych