Re: Re: Vrtulnik k Jezisku

Vojtěch Bubník bubnikv na seznam.cz
Středa Prosinec 22 09:46:44 CET 2010

Nějaký takový bazmek jsem koupil také. Asi před třemi roky to bylo 2x dražší.

Vrtulníky jsou obtížnější na pilotáž než letadýlka. Začátečníku doporučují "gumolety" z extrudovaného polypropylenu (EPP), třeba Toro od Telinku. Vrtulník je bestie, nedá člověku moc času na korekci a pokud se rozbije, sekundovým lepidlem se nespraví. Prostě na učení se s vrtulníkem je třeba naditá peněženka, opravy se dají dělat pouze výměnou náhradních dílů. Oproti tomu gumolet se dá slepovat epoxidem donekonečna.

Na nácvik létání s vrtulníkem je výborný simulátor, třeba FMS. Zjistíte, že ten váš vrtulník se asi opravdu choval tak jak měl, pouze vaše hlava a ruce na to nebyly připraveny. Pokud je vrtulník v náklonu, šine se k zemi jako kulička po nakloněné ploše. Zrychluje a vy musíte včas zareagovat, aby se nerozbyl. Tyhle reflexy si v simulátoru docela dobře osvojíte. Doporučuju koupit převodník PPM (výstup kodéru vysílače) na USB, takový převodník simuluje joystick.

Teď jedna kritická. Ten vrtulník se kterým jsem chvilku létal, měl pasivní stabilizátor. Pokud se s vrtulníkem udělal trochu ostřejší manévr, závaží stabilizátoru prokmitly do vrtule, vrtuli to rozsekalo, zastavilo, a vrtulník se rozmlátil o zem. Takže zase platí, že člověk dostane to, za co si zaplatil, ale vzhledem k neslepitelnosti vrtulníků každý omyl vychází draho.

Vojta Bubník