Re: Akusticky invokovaná exploze skleničky

Sobota Srpen 28 21:57:52 CEST 2010

Taky už jsem slyšel o vybuchujících skleničkách a slyšel jsem k tomu i
vysvětlení. Prý aby skenička měla vyšší pevnost (nebo tvrdost?) je to tlusté
sklo ve výrobě rychle podchlazené. Tím ve skle zamrznou vnitřní pnutí a
zvětší se odolnost proti rozbití. Jenže když je to pnutí moc velké,
sklenička se může rozletět. Na tomhle vysvětlení mi není jasné že sklo
pomalu teče a vnitřní pnutí by se mělo časem zmenšovat. Ale zase sklo prý
časem mění strukturu (rekrystalizuje?) a křehne. To jsem aspoň slyšel od
sklenářů, prý se staré sklo nedá po naškrábnutí ulomit podle čáry.
Anděl

----- Original Message -----
From: "Peter Bošnák" <lajost na zoznam.sk>
To: "konfera" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Saturday, August 28, 2010 8:29 PM
Subject: RE: Akusticky invokovaná exploze skleničky

>Nerozbitna sklenicka nam kdysi (odhaduji tak pred 30 lety) explodovala v
>noci, kdyz stala prazdna ve zcela klidne mistnosti (bez moznosti
>jakychkoliv otresu, tedy pokud v noci nebylo zemetreseni :-))) na
>(bezny nocni utlum v byte do cca 5°).

>Takze vrtani tomu sice mohlo pomoci, ale na druhou stranu tyhle sklenicky k
>prasknuti ani to vrtani nepotrebuji.

>Jakub Serych

Niekedy, keď soudruzi v NDR udělali někde chybu, stačilo nechať v
"duritke" zabudnutú lyžičku a jej tlak na okraj spôsobil tú explóziu.
Ale keď tie poháre, čo mali takú tendenciu "odišli", tak už ten zbytok
vydržal skoro večne. Videl som pár duritiek, ktoré po páde na dláždenú
podlahu skákali ako tenisák bez újmy na zdraví. P.B.