OT na sobotu: No Beam Today

Daniel VALUCH daniel.valuch na orange.fr
Neděle Srpen 22 18:03:04 CEST 2010

http://www.zive.cz/clanky/novy-autorsky-zakon-creative-commons-pod-dohledem/sc-3-a-153306/

Nejcitelnější rozpor autorů vs. kolektivních správců se týká problematiky veřejných licencí, mezi které spadají například oblíbené Creative Commons.
Návrh počítá s tím, že se autoři mohou vzdát autorské „ochrany“ kolektivního správce a svolí k šíření díla pod zvolenou svobodnou licencí. V takovém
případě však narazí na nový text návrhu: „Projeví-li smluvně nezastupovaný nositel práv vůli vyloučit účinky hromadné smlouvy při poskytnutí
bezúplatné licence, jsou účinky hromadné smlouvy v rozsahu poskytnuté licence vyloučeny vůči kolektivnímu správci v okamžiku, kdy se o poskytnutí
licence prokazatelně dozví.“

Jinými slovy – pokud bude chtít autor poslat své dílo do světa vybaveno veřejnou licencí Creative Commons, musí to prokazatelně nahlásit kolektivnímu
správci. Pokud tak neučiní, zastupuje práva autora kolektivní správce se vším, co to obnáší.

Tento postup je zcela proti smyslu Creative Commons a podobných řešení, která mají zjednodušit šíření děl a ušetřit starosti autorům, kteří nestojí o
zastupování kolektivními správci. Správci touto cestou navíc dosáhnou evidence děl šířených pod veřejnou licencí, o které by se ale přitom vůbec
neměli starat. Je totiž svobodnou vůlí autora, že své dílo vybaví veřejnou licencí a nechce se zabývat ochranou autorských práv skrze kolektivního
správce.