Jednoduchy zesilovac

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Čtvrtek Srpen 12 00:24:46 CEST 2010

Mezi highendové zesilovače patří i nejlevnější Rotel co se prodával do
10000, některý NAD kolem 6000 a pod. Nejde o peníze, ale o kvalitu zvuku, na
západě od nás posuzovanou i měřením různých druhů IM a dynamických zkreslení
(zdaleka to není jen ta profláknutá sinusovka na obdélníku) ve
specializovaných časopisech, kde jste si mohli prohlédnout i snímky z
osciloskopu. Highend má veškeré dynamické zkreslení pod 1% (běžný HiFi
zesilovač má desítky procent), sinusové je úplně jedno, pokud to je do
0,0něco. Je totální nesmysl pokukovat po sinusovém zkreslení 0,0001% a
nevzít zesilovač s malou (nebo taky žádnou) zpětnou vazbou co má obludných
0,3%, ale hraje mnohem líp než ten s 0,0001%. Přátelé elektronkového zvuku
už jistě dobře ví, o čem mluvím.

To jen v českoblbákově vycházel pochybný plátek se samým zvukem tvaru koule,
tvářící se jako  "highend news", oslavující počet nul jak v ceně, tak i v
zkreslení, ale je to jen "your money wanted". Bohužel, tato kulová praxe
byla posléze převzata i dříve renomovanými zdroji.

Pokud chcete opravdovou a nekompromisní kvalitu, pak si pořiďte studiovou
techniku. Ale upozorňuji předem, pokud jste rozmazlení kulovými zvuky,
studiový zvuk se vám pravděpodobně vůbec líbit nebude, aspoň z počátku. Ale
pozitivní zpráva je, že si časem zvyknete na to že slyšíte trávu růst a k
těm kulovým zvukům se nebudete chtít vracet. Taky si velice rychle zvyknete
na poměrně hlasitý poslech, protože i když to bude hodně nahlas tak že to
bude cvičit s bránicí, tak si budete rozumět a navíc začnete hudbu vnímat
komplexně celým tělem (taky zahodíte sluchátka a budete je používat jen když
to opravdu jinak nepůjde). A jako další efekt zjistíte, že těch 20kHz je
fakt nic moc a vůbec to neodpovídá realitě, že i obyčejný triangl zní naživo
jinak, než ze záznamu, to už vůbec nemluvím o žestích. No a nakonec
přestanete hudbu poslouchat skoro úplně a začnete ji sami dělat. Co se týče
elektronických nástrojů, tak někteří výrobci používají fígle na to, aby i
ten ultrazvuk přenesli tím 20kHz kanálem, takže i dobré klávesy mohou stačit
ke štěstí, ikdyž nad 3/4 tunový klavír není. Tak aspoň to piáno.

Studiový zvuk má taky velice zajímavé i jiné vlastnosti, třeba i poměrně
tichý poslech velice rád prolézá zdí do vedlejší místnosti. Pusťte si tam
něco "normálního" s podobným kmitočtovým rozsahem a za zeď nic neproleze,
nebo jenom dunění a huhlání.