OT: zkomolenina názvu a také žluťoučcí koníci a ďábelské kódy v předmětech zpráv :-)

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Srpen 6 11:59:30 CEST 2010

Zdravím,

> Původní zpráva ze dne 6.8.2010 od Pavel Troller:

> To je samozřejmě hovadina si pokládat takovouhle otázku. Ale dobře,
> položme si tu otázku obráceně. Jak by vypadal linux, kdyby se za něj
> platilo a stál totéž co Windows (aby si pak třeba mohl dovolit takovou
> reklamu)? Myslíš, že by si ho někdo koupil?

Pokud by se za Linux platilo tak, že by si mohl dovoli takovouhle reklamu,
mohl by si také dovolit takové týmy vývojářů, jaké má microsoft, takže
věřím, že ano, že by si jej lidé kupovali, protože by byl ještě lepší
a vymakanější :-).

> Je to jen paní učitelka, není odbornice na počítače. Kdo ví, co
> vlastně učila. Podle toho nelze posuzovat školství.

Jenže ono to v těch osnovách tak opravdu je. Četl jsem je. Bohužel zde
není ani zmínka o tom, že existují nějaké alternativy. Alespoň jednu hodinu
tomu mohli věnovat :-).

> To není nabádání ke krádeži. Počítače se stávají běžnou součástí
> školních potřeb. Také bys mohl říct, že tvého syna nabádala ke krádeži
> počítače, protože třeba žádný doma nemáte. Microsoft Office je prostě
> standard, ať se to někomu líbí nebo ne. Je úplně jedno, jestli je to
> dobře nebo špatně, ale stejně by dopadl tvůj syn, kdyby přišel s tím,
> že má ZX Spectrum s kazeťákem a chce dodávat úkoly na audio kazetách.

Nikoliv, v tomto případě nesouhlasím. Můj syn navrhoval, že dodá výsledek
přesně v požadovaném formátu (.doc, .xls), ale s použitím jiných než
požadovaných nástrojů. Byl odmítnut. Co je tomu učiteli do toho, jak to
udělá, když dodá správný výsledek ? Domnívám se, že kdyby byl schopen
na ZX Spectru vytvořit soubory v požadovaném tvaru a dodat je třeba na
flash, učitel by také nemohl ani ceknout.

> Myslíš třeba MacBooku?

Ne, ten jsem nezmiňoval. Mám ale svobodnou volbu si jej pořídit, ne ?

> Řada? Většina. A o to jde.

Ano. To je pravda. Ale co výrobci počítače udělá neudělat ten poslední
krok - nenalít na HD ten image a nenalepit na zadek počítače nálepku ?
Bude s tím mít nějaké náklady ? Bude muset vynaložit nějaké extra
výrobní operace ? S oblibou se tu diskutuje např. to, že nemá smysl
vyvíjet pro menšiny speciální software, např. programátory EPROM :-).
OK, beru, tohle je jasné. Ale proč nenabídnout ke každému možnému
typu počítače variantu bez OS ? Proč to dělat jen u těch levných
modelů ?

> Jaká reklama? Nechápu.

> To je otázka poptávky a nabídky. Kvůli dvěma lidem se přece nebude
> dělat další produktová řada. To je každého věc, co chce dodávat.

Já přeci nemluvím o produktové řadě. Nebo ano ?

> Já znám několik lidí, kteří by chtěli počítač bez klávesy Scroll Lock:
>
> http://www.slhaters.cz/
>
> Taky asi nemůžou sehnat. Prostě ostatním to tlačítko nevadí. Jestliže
> je většina těch, kteří operační systém Windows požadují, výrobci a
> prodejci budou dodávat Windows.

To je právě velká výhoda Linuxu. Nechcete Scroll Lock ? Tak si jej
odmapujte, máte na výběr několik úrovní, jak a kde to udělat. Třeba já
mám takto zrušený Caps Lock, který mi vadil ještě více, než ten ScrollLock.
Aby zafungoval, musím použít současně Alt.

> To jsou zase hlášky tohle. Svoboda je to, že se výrobce nebo prodejce
> rozhodne, jaké modely a v jaké konfiguraci bude počítače dodávat. A to
> je zase otázka poptávky. Kdyby bylo tolik zájemců o drahé počítače bez
> operačního systému, tak je výrobce jednoduše nabídne. Nemá důvod, proč
> by to neudělal.

To je právě ten deadlock. Mohl bych položit otázku, proč je tak malá
poptávka :-).

> Co vím, tak to dělal třeba Mironet. Akorát že oni ještě navíc na ty
> počítače nelegálně instalovali nějaké utility z MS-DOSu a tím
> porušovali práva Microsoftu, tak z toho byl trochu humbuk.

Ano, však také právě tento mail píšu na notebooku, který jsem v roce 2001
zakoupil u Mironetu. Už by potřeboval následníka, ale ne a ne něco
rozumného najít :-).

> Já vím, že si svou svobodu představuješ tak, že budeš dodavatele
> nutit, aby se přizpůsoboval tobě, ale svoboda jednoho končí tam, kde
> začíná svoboda druhého. Pokud dodavatel dobrovolně nechce, nebo se mu
> to nevyplatí, tak to dělat nebude.

No přesně to byl i ten komunismus - vládnoucí třída jen využila svých
svobod a zcela uzurpovala moc pro sebe. Takže to bylo vše OK, že ?

> Pokud vidíš díru na trhu, můžeš začít takové počítače dodávat. Možná
> na tom vyděláš hodně peněz, když budeš dodávat určité cílové skupině.

Já ne. Já nejsem obchodník :-). Ale někdo by to mohl zkusit, skutečně by
to podle mne mohlo mít úspěch.

> Kup si notebook u mě. Já ti disk naformátuji a OEM nálepku odlepím.
> Zcela zdarma. Na daňovém dokladu nebude operační systém uveden.

A bude z ceny odečtena cena OEM windows ? Pokud ano, jdu do toho :-).

> PS: Zcela mimo téma - proč ti vlastně nefunguje ta čeština v předmětu
> zprávy, když všem ostatním ano?

Prosím ? Komu že tu nefunguje češtína v předmětu ? Zde jsem asi něco
nepochopil (viz předmět této zprávy) :-)

> Petr Zahradník, počítačový expert

Zdraví Pavel.