OT: zkomolenina n

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Pátek Srpen 6 11:35:30 CEST 2010

Původní zpráva ze dne 6.8.2010 od Pavel Troller:

> Nebo že by to bylo tím, že nemůže vynakládat takové prostředky na
> reklamu ?
> Co myslíte - jak by vypadal Linux, kdyby po takovou dobu jako
> windows si mohl dovolit stejné reklamní kampaně ?

To je samozřejmě hovadina si pokládat takovouhle otázku. Ale dobře,
položme si tu otázku obráceně. Jak by vypadal linux, kdyby se za něj
platilo a stál totéž co Windows (aby si pak třeba mohl dovolit takovou
reklamu)? Myslíš, že by si ho někdo koupil?

> Nebo školství - už jsem to tu psal: Moje dcera si mi stěžovala, že
> paní učitelka jim vysvětlovala, že počítač se skládá z hardware,
> windows a dalších programů a že jinak to nejde. Když se dcera
> přihlásila, že to jinak jde a že v něm windows nemá, učitelka na ni
> chvíli vejrala a pak řekla "to nemáme v osnovách".

Je to jen paní učitelka, není odbornice na počítače. Kdo ví, co
vlastně učila. Podle toho nelze posuzovat školství.

> Můj syn byl na střední škole pro změnu nabádán k ukradení windows
> včetně office, neboť učitel mu řekl: "Nemáš windows a office ? Sežeň
> si je, jak chceš, ale domácí práce budeš dělat na nich". Samozřejmě
> že je nakonec dělal v OpenOffice a učitel nic nepoznal.

To není nabádání ke krádeži. Počítače se stávají běžnou součástí
školních potřeb. Také bys mohl říct, že tvého syna nabádala ke krádeži
počítače, protože třeba žádný doma nemáte. Microsoft Office je prostě
standard, ať se to někomu líbí nebo ne. Je úplně jedno, jestli je to
dobře nebo špatně, ale stejně by dopadl tvůj syn, kdyby přišel s tím,
že má ZX Spectrum s kazeťákem a chce dodávat úkoly na audio kazetách.

> Bod třetí - zkuste se svobodně rozhodnout pro OS při nákupu
> počítače. Třeba notebooku.

Myslíš třeba MacBooku?

> Řada lidí si nedokáže nainstalovat OS sama a kupuje počítač hotový
> se vším všudy.

Řada? Většina. A o to jde.

> Ano, už se občas objeví i stroj s předinstalovaným Linuxem, ale
> opět, žádná velká reklama

Jaká reklama? Nechápu.

> a bohužel musím říci, že to jsou vždy jen hodně levné počítače, v
> podstatě hardware, kde by cena windows tvořila podstatnou část ceny
> celého stroje.

To je otázka poptávky a nabídky. Kvůli dvěma lidem se přece nebude
dělat další produktová řada. To je každého věc, co chce dodávat.

> A když chce člověk něco slušnějšího, nemá výběr. Nebo ano ? Poraďte,
> sháním teď notebook. Chci něco od HP, v cenové hladině 20k a výše,
> bez OS nebo Linux.

Já znám několik lidí, kteří by chtěli počítač bez klávesy Scroll Lock:

http://www.slhaters.cz/

Taky asi nemůžou sehnat. Prostě ostatním to tlačítko nevadí. Jestliže
je většina těch, kteří operační systém Windows požadují, výrobci a
prodejci budou dodávat Windows.

> V Alze jsem zadal patřičné filtry a - "Zadanému filtru nevyhovuje
> žádné zboží". Chmm.. Ale hlavně, že se tu povídá o svobodě. Ano,
> svoboda je, ale pokud se rozhodnete pro ten správný OS. To známe, za
> komunismu přeci taky byly svobodné volby, že ?

To jsou zase hlášky tohle. Svoboda je to, že se výrobce nebo prodejce
rozhodne, jaké modely a v jaké konfiguraci bude počítače dodávat. A to
je zase otázka poptávky. Kdyby bylo tolik zájemců o drahé počítače bez
operačního systému, tak je výrobce jednoduše nabídne. Nemá důvod, proč
by to neudělal.

Co vím, tak to dělal třeba Mironet. Akorát že oni ještě navíc na ty
počítače nelegálně instalovali nějaké utility z MS-DOSu a tím
porušovali práva Microsoftu, tak z toho byl trochu humbuk.

Já vím, že si svou svobodu představuješ tak, že budeš dodavatele
nutit, aby se přizpůsoboval tobě, ale svoboda jednoho končí tam, kde
začíná svoboda druhého. Pokud dodavatel dobrovolně nechce, nebo se mu
to nevyplatí, tak to dělat nebude.

Pokud vidíš díru na trhu, můžeš začít takové počítače dodávat. Možná
na tom vyděláš hodně peněz, když budeš dodávat určité cílové skupině.

Kup si notebook u mě. Já ti disk naformátuji a OEM nálepku odlepím.
Zcela zdarma. Na daňovém dokladu nebude operační systém uveden.

PS: Zcela mimo téma - proč ti vlastně nefunguje ta čeština v předmětu
zprávy, když všem ostatním ano?

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
telefony: 910 256 000, 910 80 60 40, 475 501 627, mobil: 602 409 601