TN-S sustava a istice

Jozef Racek Jozef_Racek na tempest.sk
Úterý Duben 27 09:43:40 CEST 2010

Asi sme sa nerozumeli. Pripajam zariadenia cez zasuvky, teda nie pevne
pripojenia.
"moja" cast je od zasuvky k zariadeniu. Tieto pripojenia neriesi projekt.
Co je pred zasuvkou niekedy ovplyvnit viem, niekedy nie.
Co bude zapojene na tu zasuvku niekedy viem, niekedy nie. Pripajam racky
pre IT ( velke pocitace ). V case umiestnenie racku casto nie je
jasne, ake zariadenia budu neskor umiestnene do racku. Poziadavky
vyrobcu zariadeni, ktore budu napajane su teda v case pripajania racku
nezname.
Potrebujem to teda urobit "univerzalne" najviac, ako sa da a snazim s to
urobit bezpecne, ako sa da.
Ako je zapojeny generator a UPS-ky to niekedy viem, niekedy neviem a ani
to nezistim. Taketo udaje, schemy, projekty mi (niekde) nedaju ani k
nahliadnutiu.
Ak su u zakaznika dobri elektrikari, vidno to na rozvodoch, tak sa
dohodneme velmi rychlo, ak najdem u zakaznika pozapajane veci
bez ladu a skladu, ak nerozoznaju zasuvky, neriesia hrubku kablov ( styl
2.5-ka je vhodna na vsetky zasuvky, je uplne jedno, ze su 63A a istice
hodne nad 16A) a pod. tak som opatrny.

Typ sustavy riesi projektant. Ak v rozvadzaci, kde je istic, ktory isti
zasuvku, na ktoru sa pripajam, je schema skutkoveho stavu a uvedena
sustava TN-S, tak hovorim o sustave TN-S.
To, ze pred rozvadzacom je na 1000% UPS a MG viem.

Na Slovensku je aktualne platna vyhlaska 718, pred tym bola 74 a este
pred tym 50, ale skusky robene na 50-ku uz nie su platne niekolko rokov.
Myslim, ze nejake vedomosti v tejto oblasti mam. Skusky zo 74 tiez.
Neznamena to, ze som projektant, alebo revizak - na to su u nas ine
paragrafy,
predpokladam aj v Cechach.
Silnoprud ma nezivi, takze neviem vsetko, preto dohladavam a pytam sa -
vacsinou na netrivialne veci, s ktorymi maju znacne problemy mnohi
projektanti, aj revizaci,
ktori sa tym zivia ( a s ktorymi som sa zatial stretol a riesil nove
projekty, pripadne nefungujuce zapojenia podla drahych platenych
projektov a s platnymi reviznymi spravami.
Casto sa divim, co podpise revizak - rozvadzac s inymi istiacimi
prvkami, ako su v projekte, s inym zapojenim, nepride na to, ze projekt
skutkoveho vlozeny v rozvadzaci   stavu je
nie je skutkovy stav, nepride na to, ze kable, ktore su za isticmi su
poddimenzovane.
Mam uctu k revizakom - nechcel by som to robit, ale na druhej strane
poznam aj pracu projektanov a revizakov, ktori kreslia a pisu nezmysly a
este sa pod to aj podpisu.
Projektanti problemy s urcenim sustavy obchadaju tak, ze daju vyjadrenie
iba k "svojmu" rozvadzacu k UPS, MG a taktne pomlcia aka sustava vznikne
v celku, po pripojeni
do celkovej sustavy. Stretol som sa aj s tym, ze projektant, ktory robil
pripojnie MG mal hlavu v smutku, lebo projektant elektriky budovy
striktne pozadoval 5 vodicove pripojenie MG
a on to nevedel urobit - vzdy robil len pripojenie TN-C ( a to bolo
minuleho roku, ked TN-S, pripadne TN-C-S je veselo vyuzivana mnoho rokov
a teda dost bezna, dokonca v novych projektoch
vyzadovana.

Dodo