TN-S sustava a istice

Pondělí Duben 26 19:04:33 CEST 2010

2010/4/26 Jozef Racek <Jozef_Racek na tempest.sk>:
> za akych podmienok je mozne pouzit 3-polove istice v 3-fazovej sieti TN-S
> alebo musia byt pouzite 4-polove  (teda 3+N).

No běžně se N nejistí ani neodpíná, pokud to nevyžaduje nějakej
zvláštní předpis - myslim, že to platí pro stroje (soustruhy apod.).

> Mame sa pripajat na obvody istene bez odpajania N a trochu sa mi to
> nepaci... je to predsa len "pracovny vodic"
> a v sustavach, kde su UPS, motorgeneratorya pod na N moze lietat napatie
> oproti PE celkom vysoko - podla pouzitych prepatovych ochran 275V

UPS se považuje za plovoucí nebo oddělený zdroj, takže se na výstupu
jistí včetně N. Resp. oba vodiče se považují za rovnocenné, takže se
ani neznačí L, N, ale třeba L1, L2.

Přepěťový ochrany se sice mezi PE a N dávaj, ale normálně mezi nima
takový napětí neni - to jen při tom přepětí se něco může naindukovat
nebo to může být i prostej úbytek napětí na N vodiči.

> Nerad by som si sahol na 250V pracovneho N oproti PE...aj ked je vypnuty
> istic.

Elektrikář si stejně změří aspoň zkoušečkou, jestli je ten drát živej,
než na něj šáhne holou rukou.

P.K.