Magnetické OT na pátek [Was: Re: Magnety s dirkou]

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Duben 23 12:54:14 CEST 2010

Zdravim,
  tak tohle téma ve mně vzbuzuje roztomilou vzpomínku :-). Jeden kamarád měl kdysi doma minivěž Tesla tuším řady *710 (byly tam různé přístroje, tuším že Z byl zesilovač, R rádio a M kazeťák). A právě toho kazeťáku se to týká. Jednoho dne se stalo, že náhodou jsme na jeho vršek položili chránítko "číňáka" (další vzpomínka - existují ještě dnes tyto "čínská pera" ?) a to chránítko se z ničeho nic (magnetofon byl v provozu) začalo napřed lehce chvět, potom docela zřetelně cukat a nakonec - světe div se - otáčet na místě. Civěli jsme na to jak puci a pak jsme k tomu místu přiblížili šroubovák - zřetelně bylo cítit, že jej proměnné magnetické pole zevnitř chvílemi přitahuje, občas více, občas méně. Tak jsme to ze zvědavosti kuchli a našli jsme tam právě takovýto feritový magnet s dírkou nasazený na hřídelce spojené s pravým unašečem, u něj jazýček a vedlo to někam do elektroniky. Byla to detekce zastavení pravého unašeče. Magnetické pole bylo i mimo přístroj ale tak silné, že, jak říkám, stačilo roztočit docela velký předmět. A kamaráď si tam pravidelně odkládal kazety a divil se, že záznam na nich se nějak rychle vytrácí :-). Inu, Tesla :-).
  Zdraví Pavel.