Nabijeni aku z FV panelu

Sobota Duben 17 00:38:29 CEST 2010

Já mám panel 70V 100W, zatím ještě opřený v ložnici o stěnu a měnič mám
připravený na stole. Nějakých pár % navíc neřeším, panel bude primárně
sloužit pro "elektronický světlík", tedy pár výkonových ledek bude nezávisle
na síti osvětlovat chodbu. Čím větší osvětlení panelu, tím je větší
optimální napětí. Ale taky čím je větší proud, tím je větší napětí na ledce.
Proto mám měnič s pevným převodním poměrem a žádné hledání maxima neřeším.
Při správně slabém osvětlení zakroutím trimrem aby to svítilo nejvíc. Když
bude panel dávat víc než ledky potřebujou, naběhne druhý měnič a bude
přebytek dávat do sítě 24V DC. To už při pevném napětí, tam pak neřeším
slabé osvětlení. Mám tenkovrstvý panel a u něj píšou, že proti poly a
monokrystalickým panelům má menší teplotní závislost napětí. Tak snad to
bude fungovat podle předpokladu.
Anděl

----- Original Message -----
From: "aze" <azehw na volny.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Friday, April 16, 2010 2:03 PM
Subject: Nabijeni aku z FV panelu

Zdravím přítomné. Mám tady "na hraní" jeden FV panel 185 W /36V. Uvažuji, že
bych s ním nabíjel 12V aku, ale nenašel jsem na netu žádné rozumné řešení.
Tzv. solární nabíječky pracují jinak, než potřebuji. Regulátory typu CX10 a
jiné http://www.solarpanel.cz/products/regulator-cx-10/ zřejmě nepočítají s
tím, že bude napětí panelu o tolik vyšší, než napětí aku. Nabíjení 12Vaku
přímo proudem panelu je nesmysl, na jeho vnitřním odporu se ztratí cca 20V.
Střídače FVE pracují tak, že hledají optimální bod na charakteristice FV
článků, kdy se dosahuje max. výkonu. Nezkoušel někdo takový měnič pro
nabíjení postavit?
Nenašel jsem ani nějaký link. Panel se chová jako zdroj proudu s omezením,
při překročení kolena rychle klesá napětí. Měnič by měl umět tento bod najít
a transformovat výkon pro max. nabíjecí proud. Zřejmě by to zvládl spínaný
zdroj step-down, kde by se muselo hlídat vstupní napětí.
Panel dnes dává v optimálním bodě, to je kolem 33 V, až 175W, při výstupu
14V by to tedy mělo dávat přes 12A nabíjecího proudu, což je výrazně víc,
než by bylo při přímém propojení na aku na panel. Odhaduji, že by to chtělo
aku kolem 100Ah.
AZE