Re: I když není ten pátek opět Strašecí

Pátek Duben 16 09:59:34 CEST 2010

Tohle náhodou vím, protože se tím zabývám
http://vaelektronik.cz/epd_uvod.html Kolejema teče trakční proud, klidně i
přes 1 KA. Paralelně ke kolejím se sice dává posilovací vedení, ale i to má
nějaký odpor. U tramvají se počítá s úbytkem do 20V, u DC trakce na dráze do
70V. Koleje jsou na spoustě míst přizemněné (bezpečnostní důvody - typicky
nástupiště) a odhaduje se že okolní zemí jde až 20% proudu (někde jsem čet i
50). Bludné proudy jdou až do 100m od kolejí a elektrolyticky žerou na co
přijdou. Proto se dělají různé ochrany
- vykopat potrubí a nahradit plastovým. Nejúčinnější, ale předělejte takhle
ropovod Družba :-))
- rozdělit potrubí na menší izolované úseky
- elektrická polarizovaná drenáž (propojuje se to s kolejemi v podstatě přes
diodu)
- aktivní katodická ochrana (DC zdroj desítky až stovky A mezi potrubím a
"obětovanou anodou")

Co nepomáhá, jsou různé asfaltové izolace na potrubí. Proud se koncentruje
do pár prasklin v tom asfaltu a tam máte prožrané díry za chvíli - a i při
nízkém proudu. Teď se dělají poplastovaná potrubí, to už funguje ... dokud o
to někdo nezavadí bagrem a nenápadně nezasype že se jako nic nestalo :-)) To
že jim tam hoří šrouby, bych tipoval že je to nějaký nadjezd - koleje
přizemněné, svodidla taky a tak někdo vtipně využil jedno uzemění pro obojí
:-))
Anděl