Re: I když není ten pátek opět Strašecí

Čtvrtek Duben 15 09:16:03 CEST 2010

Já se tomu zas tak moc nedivím.
1. vědec neexistuje, vymysleli si ho novináři aby svým výmyslům dodali větší
"důvěryhodnost".
2. je to jakýsi teoretik, který lokomotivu viděl někde z dálky - někteří
jedinci tohoto typu jsou téměř neschopní samostatného života :-))

Studoval jsem první 2 roky v Poděbradech, na teorii pole jsem měl kolegu
mého táty, pana Truksu. Ten měl dceru na gymplu a když škola projevila zájem
že je potřeba zapojit sluchátka v budované jazykové učebně, na rodičovském
sdružení se iniciativně přihlásila, že to manžel udělá.

Připojil k magneťáku jedny sluchátka, hrálo to. Připojil jich 5, bylo to už
hodně slabé. Připojil jich 32 a nebylo slyšet nic. Na sluchátkách bylo
napsáno 8 Ohmů. Byl to vědecký problém, 32 sluchátek paralelně má jen 0,25
Ohmu. A tak začal vymýšlet, jak ztransformovat 4 Ohmy na 0,25 a co se
ztrátama na vedení. Táta říkal že to bude na dlouho, že při návrhu trafa
bude jistě začínat od Maxwellových rovnic... Řekl jsem že je všechno
hovadina, že sluchátkový výstup je sice z reproduktorového, ale je tam odpor
1K  - je potřeba to zapojit do reproduktorového a dát odpor ke každým
sluchátkům zvlášť. Nakonec jsem to zapojil já, Truksovi spadnul velký kámen
ze srdce :-)) a ani se nezaptal, jak jsem to vlastně udělal.

Jo a kmitočet 16,7 Hz (tady se pan vědec splet jen o pár řádů) se skutečně
používá v Rakousku. Původně to bylo kvůli komutátorovým motorům, chodilo to
líp než při 50 Hz. Krásný starý rotační měnič mají u Siemense ve Vídni na
dvoře a když jsem tam byl v r. 91, používali ho pro zkoušení měničů pro
klimatizace do vagónů.
Anděl