premazavatelny PAL

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Pondělí Duben 12 21:30:31 CEST 2010

>  pri tahani z kontajnera sa pristavil kolega a povzdychol si ako
> je dnes lahke na dialku opravit bug vo firmware alebo dorobit nejaku
> ficuru. Proste sa urobi build, posle sa na vsetky pocitace alebo
> dialkovo programovatelne FPGAcka v ringu a je to.
> V casoch LEPu nebolo 16 VF stanic ako v LHC ale 250, ked sa hocico
> zmenilo a bolo treba zmenit firmware v doma postavenych riadiacich
> pocitacoch (take inteligentnejsie rychle PLC z 80-tych rokov) museli
> napalit 4x 250 EPROMiek, tak 4 ludia si zobrali kufriky a auta a isli po
> celom ringu vymienat pamate :-)
> [...]

Nojo. V tomto je schovany jeden velky paradox.

Na zaciatku je ta neprijemna skusenost s tymi 1000 EPROM, takze sa vsetko urobi "dobre" a povie sa, ze tym sa usetri cas.

V skutocnosti sa tym cas neusetri - minie sa inym sposobom, napr. ze sa urobi viac bugov a potom treba viac skusat, alebo sa niekto zacne hrat s featurou ktora je uplne zbytocna, len preto lebo sa to da, alebo ze namiesto 4 technikov ktori nemusia byt bohvieaki machri, lebo 90% EPROM dokazem bez dolamania noziciek a osadenia naopak vymenit aj ja :-), sa s ozivovanim cohosi nenormalne zloziteho j***u 4 odbornici 10x tazsie zohnatelni, 10x lepsie skoleni a 10x viac plateni.

Ja nehovorim, ze je to vsetko je len a len zle, ale ze ten prvotne proklamovany, navonok jednoduchy, lahko odovodnitelny a akosi "samozrejmy" ciel sa takym upgradom v drvivej vacsine pripadov nedosiahne, alebo dosiahne viacmenej len nahodou. Obvykle sa vsak pri tom dosiahnu uplne ine, povodne nezamyslane alebo zamyslane len okrajovo, dobre ciele... ;-)

Priklad niecoho viac vypukleho a viac znameho v tejto oblasti je to, kolko sa hovorilo, ze s pouzitim pocitacov v kancelariach sa usetri papier. Houby. Papiera sa minie niekolkonasobne viac. Znova nehovorim, ze je to len a len zle, ale je to naozaj tak.

wek