Spinanie asynchronneho motora

Jozo svk421@zoznam.sk
Úterý Duben 6 08:59:14 CEST 2010

Zdravim,
je tu niekto, kto sa vyzna v tejto oblasti? Robim kamaratovi ovladanie
vetrania v skleniku. Na otvaranie okien pouzil 500W jednofazovy navijak
- konkretne tento:

http://www.euronaradie.sk/product_info.php?cPath=197_511_512&products_id=2970

Zda sa ze vnutri su dve vinutia a bud jedno alebo druhe sa pripaja cez
kondenzator, podla pozadovaneho smeru otacania. Chcel som zachovat aj
moznost rucneho ovladania z rukovate navijaku, tak som  napojil relatka
paralelne na dvojity prepinac v rukovati. Aby sa neopalovali kontakty,
privod 220V spinam triakom. Kedze som pouzil to co som mal doma, je tam
optotriak so spinanim v nule. Pre motor to asi nie je vhodne, tak som
doplnil NTC termistor na obmedzenie spiciek pri zapnuti. Cez vikend som
to skusal a narazil na 2 problemy:

1. relatka sa aj tak obcas dokazali zlepit. Pricinu som nasiel -
kondenzator zostaval nabity a po zopnuti to iskrilo. Poriesil som
premostenim kondenzatora odporom.
2. pri dobehnuti navijaku na koniec vypne koncovy spinac. Pri tom vzikne
rusivy pulz, ktory niekedy resetne procesor. Predpokladam, ze by chcelo
kontakty spinaca premostit RC clenom. A tu by som potreboval poradit
aspon orientacne, ake hodnoty pouzit pre takyto vykon motora.

Ja sa v tom jednak nevyznam, kondenzatory pre taketo pouzitie sa mi v
sufliku nevalaju a navyse mam ten sklenik dost od ruky...
Vdaka za rady.

j.