Asus WL-500g deluxe a internetove radio

Pavel Kadečka pavel.kadecka@gmail.com
Neděle Září 27 10:25:51 CEST 2009

2009/9/26 Pavel Kadečka <pavel.kadecka@gmail.com>:
> Tak další poznatky z výzkumu: ta zvukovka skutečně v linuxu podporu
> má, a dokonce už mi i funguje s routerem a openwrt. Problém je ve
> verzi kamikaze, původně jsem použil 8.09.1 a tam jsem slyšel ve zvuku
> jen to pískání. Tak jsem přehrál starší verzi 7.09, ale ta zas nemá
> žádný webový rozhraní. Ale ani 7.09 není ta pravá verze, protože v
> packages pro ipkg nemá potřebný balíčky, konkrétně madplay nebo mpd a
> mpc (přehrávače audio), takže jsem musel ipkg vnutit složku z verze
> 7.06. Pak už není problém nainstalovat madplay. A už mi to konečně
> hraje.

Tak další pokusy a další závěry (píšu to jako pro blbce, pro linuxáky
bude spousta věcí objevení ameriky):

Když jsem zkusil nahrát kamikaze 7.06 a pak přes ipkg i potřebný
balíčky, uslyšel jsem jen známý pískání. Z čehož vyplývá, že verze
7.09 je přecejen ta pravá, resp. možná to jsou balíčky z ní pro
oblushu USB.

Internet kabel musí být ve WAN portu, PC pro nastavování a nahrávání v
některém z LAN portů. Pokud chci tahat něco z internetu přímo do
routeru, musím mít nastavené DNS v souboru "/etc/config/network".
Editor pro úpravu konfiguračních souboru je "vi", je ve všech
firmwarech, co mi teď prošly rukama (Oleg, Koppel a Openwrt). Píšu to,
protože některé návody počítají s jiným editorem (nano) a ten tam v
základu není. Po otevření souboru ve vi (vi soubor) se zobrazí jeho
obsah a pomocí "i" se přepnem do editace. Pozor, klávesa delete i
backspace se chová úplně stejně, tj. maže znak vlevo od kurozoru.
Zatím nevím, jak se maže celý řádek. Někdy, když mi to nechtělo psát,
pomohlo zmáčknout "insert". Editor vi se ukončuje zmáčknutím Esc, a
pak napsáním ":wq!", pokud chci uložit soubot s ":q!" pokud nechci.
Potvrdím Enterem.

Když to vezmu postupně:

1) Instalace openwrt je možná několika způsoby:
               a) přes Asus Firmware Restoration, software pod
Windows, ale to se mi podařilo jen jednou. Nejdřív se musí router
uvést do failure nebo taky recovery režimu. To se dělá tak, že se
vytáhne konektor napájení, stiskne a podrží se reset, připojim
napájení a pustim reset. PWR kontrolka bude blikat. Pak je možné
použát firmware restoration utility, ale jak už jsem psal, šlo mi to
pomocí toho jen jednou, možná se musí pustit dostatečně rychle po
zapnutí.
               b) přes TFTP, opět je potřeba uvést do failure režimu.
Ale příkaz tftp se ovládá jinak v linuxu a jinak ve windows (můj
případ). Pro windows je tedy nutné zadat:
 "tftp -i 192.168.1.1 PUT OpenWrt-gs-code.bin"

Kde -i je "binary mode", pak je adresa routeru, PUT znamená směr do
routeru a nakonec je soubor s firmwarem, pro můj router se jmenuje
"openwrt-brcm-2.4-squashfs.trx".
               c) pokud je v routeru funkční openwrt, tj. reaguje na
ping a je možné do něj vlézt přes telnet, tak se nechá přehrát i přes
telnet (např. když chci nahrát jinou verzi). Nejdřív je po třeba
stáhnout FW do routeru, což se dělá pomocí wget:
wget http://downloads.openwrt.org/kamikaze/7.06/brcm-2.4/openwrt-brcm-2.4-squashfs.trx

Použil jsem k tomu ramdisk tj. přesunul jsem se do složky /tmp (cd
/tmp), soubor s FW se pak nahraje tam. A když už tam je, tak vlastní
reflash se dělá přes:

mtd -r write openwrt-brcm-2.4-squashfs.trx linux

2) Takže mám nahraný openwrt kamikaze verzi 7.09. Teď musím nahrát
soubory pro USB. To se dělá pomocí "ipkg", což je instalační
balíčkovací systém. Pomocí "vi /etc/config/network" nastavím DNS, což
udělám tak, že do sekce "config interface lan" přidám řádek "option
dns 213.46.172.36", IP adresa je DNS server, který používáte (tahle
patří UPC). Instalace potřebných USB balíčků se dělá takhle:

ipkg update - nahraje z internetu seznam balíčů
ipkg install kmod-usb-uhci
ipkg install kmod-usb2
ipkg install kmod-sound-core nebo ipkg install kmod-soundcore (s
pomlčkou) - v různých verzích kamikaze se to liší
ipkg install kmod-alsa
ipkg install kmod-usb-audio

Teď musím nastavit jinou http složku - www adresu, protože ve verzi
7.09 chybí balíčky pro instalaci mpd, mpc nebo madplay - hudební
přehrávače. Udělám to pomocí vi:

vi /etc/ipkg.conf

V řádku s http adresou změním 7.09 na 7.06, uložím a zavřu editor. Teď
můžu nainstalovat nějaký přehrávač, např. mpd, což je music player
daemon, k němu je potřeba ještě mpc, což je ovládací rozhraní:

ipkg update - nahraje si nový seznam balíčků, z adresy, kterou jsme
před chvílí změnili (u mě vždycky stáhne jeden seznam - packages,
napíše, že je to v pořádku a pak stahuje ještě jeden - mipsel, ale ten
nenajde a napíše error, ale nevadí to)
ipkg install mpd
ipkg install mpc

Spustíme mpd - napíše error, protože mu chybí složky, co má nastavené
v mpd.conf. Otevřeme ho přes vi:
vi /etc/mpd.conf

Složky vedou do "tmp", což je ramdisk, buďto si je vytvořte jinde a v
mpd.conf přepište a nebo si je vytvořte v tmp, ale logicky - budou se
muset zakládat po každým restartu routeru. Až se podaří spustit mpd
(což poznáme třeba tak, že podruhý už nejde spustit - napíše, že už má
obsazený port 6600 a dotaz "already running mpd?" nebo tak nějak),
spustíme nějaký to rádio:

mpd
mpc add http://rlcastg2.lide.cz:80/fm-evropa2-128 (přidá evropu 2 do playlistu)
mpc play 1 (spustí položku č. 1 z playlistu)

No a to je celý. Teď jdu zjistit, jak to udělat, aby se rádio
spouštělo automaicky po zapnutí routeru. Taky by se mi hodilo nějak
vypnout jeho routovací funci, protože ho mám přes WAN port připojený
ke svojí domácí síti (mám jiný router, který je zároveň VOIP brána),
pak se ale do něj nedostanu přes telnet, proto musím mít přes LAN port
mám připojený notebook - pak mi na tom notebooku zas nejde internet
(notebook je připojený přes wifi).

Pavel Kadečka.