FK Technics IPC-1

Jan Galuszka konference@ei.cz
Čtvrtek Září 24 20:43:06 CEST 2009

Kloubou smekam za brilantni odpoved.

a na fundovane odpovedi u Tebe jsme si uz zvykli  ... diky

S pozdravem
               ing. Jan Galuszka (tel. 00420-603531605, mail: jan@ei.cz )

-----Původní zpráva-----
Od: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] za
uživatele Petr Zahradnik
Odesláno: 24. září 2009 18:50
Komu: HW-news
Předmět: Re: FK Technics IPC-1

Puvodni zprava ze dne 24.9.2009 od k.novo:

> Dobry obchodnik se od spatneho pozna predevsim tak, ze ten dobry si
> zakaznika vazi a snazi se mu vyjit vstrici,

Ano, samozrejme, to je pravda. Ovsem az do chvile, kdy zakaznik zacne
obchodnika nejakym zpusobem vydirat :-) To vazne neni dobry zpusob,
jak uzavrit jakykoliv vztah, treba obchodni...

> Pokud mi nekdo prozradi jedine pozitivum, ktere obchodniku prinese
> odmitnuti zakaznika, ktery rika ano koupim to u vas za stejnych
> podminek, za jakych to prodava vas dealer nebo nekoupim nic , uznam,
> ze se pletu a pravdu ma obchodnik. V tomto pripade jde o drobne, ale
> zde je jiny priklad.

Priklad jsem si precetl. Jsem si naprosto jisty, ze jsem velmi dobry
obchodnik z hlediska vztahu se zakazniky, pece o zakazniky, vyrizovani
reklamaci apod. Nicmene takoveto obchody i zakazniky bez problemu a
bez diskuzi odmitam.

Uz se mi to nekolikrat stalo. Naposledy, co si pamatuji, nekdy pred
rokem zavolal takovy velmi sebevedomy pan, ktery se uz od zacatku
choval velmi svetacky, upozornil me, ze je taky z oboru, ze dobre vi,
jak se pohybuji marze v software (mel zajem o software), pak spousty
dalsich podobnych hlasek, az po tu, ze on vlastne skoro jakoby ten
vyvoj tohoto produktu dela, mi rekl, ze tedy mam nasadit nejakou hodne
rozumnou cenu. Slusne jsem se s nim rozloucil a pozadal ho, at si ten
software koupi jinde.

No a proc jsem ho poslal jinam? Kdyz pritom v ramci spokojenosti a
nadseni zakaznika jsem schopen prodelat, abych pak v dlouhem horizontu
vydelal, a byli jsme spokojeni ja i zakaznik? Ma to nekolik duvodu.
Tohle proste neni muj zakaznik. Ja ho jako zakaznika jednoduse nechci
(pri vsi ucte). Proc?

1. Ja nejsem trhovec a nechci, aby se ke mne tak moji zakaznici
chovali. Ani ja se tak k zakaznikum nechovam. Velmi rad poskytnu
kvalitni produkt, kvalitni technickou podporu, predprodejni servis,
zaruku, moznost vraceni produktu, mnohdy zapujceni, pozarucni servis,
osobni pristup, proste cokoliv. Rad poskytnu, pokud je to mozne, i
opravnene slevy, treba pri zajimavem odberu vice kusu, dalsimu
prodejci, stalemu zakaznikovi apod. Nicmene o cene zasadne nesmlouvam
a take neplatice netrpim a nepodporuji.

2. Zakaznik, ktery si kupuje jen to nejlevnejsi, nema pro me zadny
smysl, ja mam zajem hlavne o dlouhodobe zakazniky, ke kterym si mohu
vybudovat vztah, kteri se ke me budou stale vracet, budou s mymi
produkty spokojeni a z meho servisu nadseni. Zakaznik, ktery chce
neopravnenou slevu (tj. neni to sleva treba proto, ze objedna 100
kusu, a nebo to potrebuje dale prodat a neco na tom vydelat, ale je to
sleva proto, ze si mysli, ze jsem dobrocinny ustav a on si me prave
vybral) mi stejne ted nic nevydela a nevydela ani kdykoliv pozdeji. Je
pro me absolutne nezajimavy, obchod s nim pro me neni vyhodny a ja
nemam zajem mu prodat.

3. Takovy zakaznik mi muze naopak velmi uskodit. Je to pro me velmi
nebezpecne mu neco prodat. Nejen ze pri nulove nebo velmi nizke
provizi jaksi nebudu mit na servis, ktery ovsem prave takovy zakaznik
bude vyzadovat v maximalni mire (ano, to jsou prave ti nejvetsi
stezovatele, reklamovaci, vyhledavaci problemu a konfliktu), takze
budu muset tento servis financovat z provize od ostatnich zakazniku.
Ale hlavne, takovy zakaznik mi muze nastvat ostatni zakazniky, kteri
me zivi. Jednoduse tak, ze se jini zakaznici dozvedi, ze tento u me
nakoupil s velkou slevou. Ti, kteri jeste nenakoupili, ji budou take
pozadovat, a ti, kteri jiz nakoupili draz u me uz nikdy nic nekoupi,
reknou o tom dalsim potencialnim zakaznikum, svym kamaradum, a ti u me
take nic nekoupi. Neni nic horsiho nez vedet, ze jsem za to stejne
u stejneho prodejce zaplatil o 20% vic nez kamarad... To je velmi
nebezpecne!

4. Jestlize bych byl schopen komukoliv nabidnout neopodstatnenou
slevu, pak jsem velmi neseriozni. Jednoznacne proto, ze z ceho vlastne
vychazi moje koncova cena? A komu vlastne davam onu slevu? Co by se
stalo, kdyby si zakaznik o tu cenu nerekl? To je velmi amatersky a
neseriozni pristup.

Jednou jsem mel internetove pripojeni od jedne mistni firmy a platil
jsem 6.400 mesicne nekolik let. Pak prislo ADSL a ja jsem jim zavolal,
ze by meli nejak reagovat, ze uz bych mel platit mene. Ten obchodnik
od nich mi do telefonu rekl: "No a kolik byste si jako predstavoval?"
Ja takove otazky nemam rad, tak jsem si rekl, ze ho naseru, a
odpovedel jsem: "Polovinu." a on ihned bez zavahani na to: "Dobre, ja
vam zitra prinesu novou smlouvu." - no super. Jak jsem se v ten moment
citil? Blbe. Ta firma u me hodne klesla a do pul roku jsem je opustil.
Nebylo to jen kvuli tomuhle, bylo to i kvuli technickym problemum a
pristupu, ale diky teto zkusenosti jsem s tim nemel nejmensi problem,
byl to jeden z hrebicku do rakve.

5. Zakaznik, ktery ke mne prijde a hned si rika o slevu, mi tim rika:

a) Bud ze nekde jinde to videl prodavat levneji a nevidi rozdil mezi
mym servisem a servisem te jine firmy. S tim se da neco delat,
zakaznikovi lze vysvetlit, kde jsou ty rozdily, proc si to koupit
zrovna u me. To by mel kazdy dobry obchodnik zvladnout.

b) Nebo ze si mysli, ze ten produkt za tuto cenu nestoji. S tim se da
take neco delat, vysvetlit zakaznikovi, ze za ty penize stoji. Kazdy
dobry obchodnik by to mel umet.

c) Nebo ze to neni produkt pro nej. Nema na to, nemuze si produkt
dovolit, nemuze ho dostatecne vyuzit, nevyplati se mu to, chce kanon
na vrabce, treba je zbytecne profesionalni pro jeho amaterske pouziti,
proste je to produkt, ktery nema smysl mu prodavat. V takovem pripade
je primo nutne jej zakaznikovi neprodat, protoze jinak je to spatny
obchod.

d) Nebo ze me vidi jako absolutniho tupeho prenasece krabic, ktery za
to, ze krabici premisti z jednoho mista na druhe, nema narok na
jakekoliv penize, vyplatu, provizi. S tim se da tezko neco delat,
takovy zakaznik mi nestoji za to, abych se jim zabyval.

e) Nebo ze me vidi jako dobrocinny ustav, ktery mu rad doda cokoliv za
nakupni cenu, pripadne jeste neco ze sveho prida. Ani takovy zakaznik
pro me neni obchodnim partnerem.

Ja vim, ze tebe o tom asi tezko presvedcim, vlastne to ani neni
ucelem, ale kdyz uz jsem venoval ten cas pro sepsani prispevku, treba
tim aspon udelam radost tem ostatnim :-)

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz