[OT] Automaticka inzulinova pumpa - pokrok ve zdravotnicke technice

Petr Kubáč petrkubac@802.cz
Čtvrtek Září 17 13:29:53 CEST 2009

> Co me ale hodne prekvapilo bylo, ze kontinualni monitor glykemie
> se dela uz nekolik let. Kontinualni davkovac jeste vyrazne dele.
> A teprve nyni nekdo tyto 2 pristroje propojil. Krome toho tam vyzvedavali
> jako temer zazrak, ze ta pumpa umi v pripade prilis nizke glykemie
> (tedy kdyz to s davkovanim inzulinu prehnala) spustit alarm a _dokonce_
> se sama zastavit a predejit tak upadnuti do komatu.
>
> To je prima. Ale nejak mi nekde do hlavy, ze v roce 2009 muselo
> trvat nekolik let, aby vyrobce do (jiste ne levneho) zarizeni
> implementoval
> [...]

Dovolim si odpovedet - cela vec ma 3 problemy - pokud nepocitame 4 problem -
prachy

1. Vetsina diabetiku je tzv II typ - maji vlastniho insulinu dosti (dokonce
nekdy vice nez zdravi) - jenom organismus pod ruznymi vlivy (nedostatek
pohybu, obezita, nezdrave stravovani) na inzulin spatne reaguje. Pro tyhle
lidi je "maly dvur a velky bic" mnohem bezpecnejsi lecba.

2. Glukozova elektroda obsahuje bakterialni enzym Glukosa-oxidasu - pro nase
telo cizorody protein na ktery imunitni system zurive utoci (clovek tento
enzym nema) aby se pichnuti takove elektrody dalo prezit bez alergickych
reakci musi byt enzym imobilizovan - a oddelen od organismu pacienta
filtrem, ktery nepusti dovnit bile krvninky - tento filtr ale velice
zhorsuje rychlost odezvy a zivotnost elektrody. I tak je postupna imunizace
proti materialu elektrody mozna a navic organismus vytvari kolem jehlicky s
elektrodou tkan podobnou jizve,  kde je hodnota cukru kdovijaka ....

3. Algoritmus jak na zaklade nespolehlivych dat se spoustou neznamych
spocitat davku insulinu -
technicky receno vsechna zesileni a zpozdeni v "prenosove funkci" lidskeho
orgamismu jsou z pocatku neznama a navic se meni  v zavislosti na vsem
moznem - aktivita pacienta, dieta, zdravotni stav, denni a rocni doba,
metabolicke naroky atd, atd ....
 Takze nad vhodnym algoritmem se bada uz od 70 let. A principialne je mozne
byt bud "Opatrny" coz vede k vyssim hladinam cukru (jako kdyz si cukrovkar
picha rucne) nebo "Agresivni" coz neodvratne vede k obcasnym, ale zivot
ohrozujicim predavkovanim. (Co byste si vybrali vy ?)
Navic masinka davkuje jen insulin , ale v organismu prakticky vsechny
hormony posouvaji glykemii. Takze umela slinivka je v situaci ridice, ktery
toci volantem, ale na pedaly slape nekdo jiny.

Kdyz si k tomu primyslime jeste typicky lidskou nekazen - "Ted mam ten
strojek - tak si muzu vice dovolit"?

Takze pacienti s "umelou slinivkou" se vybiraji z rad velmi tezkych a dosti
inteligentnich cukrovkaru, aby umeli bleskove reagovat na hypoglykemii -
bohuzel to neni snadne reseni pro desitky tisic starych lidi tam by to
znamenalo tisice pripadu komplikaci a desitky, mozna stovky umrti na
predavkovani insulinem kazdy rok a jednoducha automatika typu - pri nizkem
cukru zastav pumpu a zacni piskat by s tim nic nenadelala.

Zdravi Petr Kubac