Re: Kdyz meri lama LCR

k.novo k.novo@seznam.cz
Středa Září 16 23:24:19 CEST 2009

Cinitel jakosti je definován jako pomer indukcni reaktance civky ku jejimu ztratovemu odporu
Q=2 * Pi * f * Ls/Rs
da se take rici, ze Q = Pi / ln(2) *N  kde N je pocet kmitu po kterych klesne amplituda kmitu o polovinu
dalsi napriklad zde http://en.wikipedia.org/wiki/Q_factor

Dissipation factor. je
  tan δ , jinak receno 1/Q, ci chete-li,
DF= ESR / |Xc|

KN

>Zdravim,

po mirnych peripetiich s UPS mam merak na stole.

Nicmene bych si rad ujasnil nektere veci ohledne mereni.

Prvni vec co mi neni jasna je, ze u kazde veliciny (LCR) si muzu zvolit
zda merit seriove nebo paralelne - pricemz kazdy zpusob mereni dava
uplne jine hodnoty. Napr. mam civku 330uH a merim ji na 10kHz. Pokud
prepnu merak na mereni odporu tak si mohu vybrat jak merit zda seriove
tak paralelne - pri paralelnim to ukazuje 605ohmu a pri seriovem
0.659ohmu (pri 100Hz ma 0.48ohmu). Logicky ta civka ma odpor tech cca
0.6ohmu mereno klasickym ohmetrem - dle DS ma mit 1ohm. Neni mi tedy
jasne co to je ta hodnota pri paralelnim mereni.

Dale bych si chtel ujasnit - cinitel jakosti je jestli si pamatuji dobre
pomer induktance a odporu vinuti. Tedy cim vetsi tim lepsi s tim ze je
dulezite na jake frekvenci to merim - to je dane tou induktanci ktera je
funkci frekvence.

Ale nejak nevim co je dissipation faktor - tim se mysli u kondenzatoru
ztratovy cinitel? Je to opet pomer mezi odporovou slozkou a kapacitanci?

Jen perlicka - premeril jsem ESR nekterych low ESR kondiku z TME a dost
jsem se divil. GT100/63V ma skutecne 80uF a ESR pri 1kHz je odpor
0.182ohmu coz je vic nez bezny kond 100/63V, kteremu jsem nameril
0.165ohmu. CE470/25PLC je take lowESR a ma 380uF a ESR 0.080ohmu.
To se clovek az divi z ceho to vlastne stavi. :-(((

RV