Re: Par otazek k CNC?

zoodiskus@vol.cz zoodiskus@vol.cz
Sobota Září 12 10:38:28 CEST 2009

Svareni. Tim myslite, ze se svarenec v miste svaru, diky vnitrnimu pnuti
casem hne a tim padem pujde stroj osove do kopru?
Na to jsem vubec nemyslel, svareni jsme v tomto pripade povazoval za
nejvhodnejsi, zvlaste kdyz jsem schopen svaret v ochrane atmosfere.
Zihani nepripada v uvahu, nevim o nikom, kdo by v okoli mel zihaci pec,
natoz pec rozmeru meho portalu ci stolu. Na druhou stranu pokud by se
ram vylil betonem mohl by tenro prevzit funkci mosne konstrulce a znemoznit
tvarove zmeny (teorie, ale pri pouziti smesi, ktera je pri tuhnuti spise
expamzni by to snad slo)
U litiny jsem si byl vedom, ze "absolutni" svarovou stalost ziskava az
zranim a tudiz, nejde jen o to ziskat litinovy blok, ale je treba ziskat
ulezely litinovy blok.
Sroubovat mohu portal, ale u horizontalni konstrukce se bez svareni asi
nehnu. Teoreticky by se dal svarit ram na nej prisroubovat 10plech a
za zakladnu povazovat onen plech, ale stoupa hmota v zeleze (jen ten
plech budem mit tak 60kg). DO plechu by slo zespodu pridelat x sroubu
a cele to nasledne vylit mim oblibenym betonem, ale to jsem uz na ctvrt
tune, to abych pomalu zacal uvazovat o betonovem zaklade pro stroj,
do takovych extremu jit nechci :-)
Pristi tyden proberu s technologem a starymi praktiky. Nicmene kde vyctu
neco o tvarovych zmenach svaru?

WS

>Zcela mimo nejste. Jekly jsou na portal podle mne dobra varianta, jen
>bych se vyhnul tem tenkostennym (5 mm) a zkusil treba 120x120x12.5
(vazi 40 kg/m). Ty se daji uz primo sroubovat a vyhnout se svareni.
Svarovat bez nasledneho zihani je blbost. Vylevani betonem je zbytecne
(v tomto pripade).

Vreteno kterym by se daly zaroven vrtat vetsi prumery i delat
sperkarske veci neni levne. Mozna by stalo za uvahu udelat dve
vretena, jedno mrnave vysokootackove a druhe vykonne pomalejsi, na
kazde strane portalu jedno :-) S tim vrtanim vetsimi prumery to totiz
nebude asi jen tak, ja mam treba vreteno 7.5 kW a pri vrtani dvacitkou
vrtakem do zeleza uz ma dost (coz je osud vreten s elektronickou
regulaci otacek, u klasicke frezky s mnohastupnovou prevodovkou by to
nebyl nejmensi problem).

Ales Prochaska