OT: Účinnost spalovacího motoru - co počítám špatně ??

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Čtvrtek Září 10 20:43:30 CEST 2009

Zdravím,
  z manuálu k naftovému motoru jsem vyčetl zvláštní hodnotu Gp, udávanou
v jednotkách g/kh (tipuji to na gram/koňohodinu :-) ), že je pro určité
otáčky rovna 176. Dle rozměru té jednotky soudím, že to je něco jako
energetická výtěžnost, kolik gramů paliva potřebuji na vykonání určité
práce.
  Domníval jsem se, že z tohoto údaje půjde určit účinnost motoru. Postupoval
jsem takto:
  1) Převedl jsem údaj na g/kWh znásobením konstantou 0.74570, opsanou kdesi
z Internetu. Vyšlo tedy 131.24 g/kWh.
  2) Spočetl jsem převrácenou hodnotu, tj. kolik kWh dostanu z jednoho kg
paliva. Vyšlo mi cca 7.62 kWh/kg.
  3) Opět na internetu jsem vyhledal výhřevnost nafty. Byla uvedena jako
41868 kJ/kg. Neklame-li mne moje paměť, Joule je rozměrově Watt*Sekunda,
tj. vydělením 3600 dostáváme 11.63 kWh/kg.
  4) Ta čísla jsem podělil, čímž jsem doufal, že se doberu účinnosti. Vyšlo
však 65.52%, což je neskutečně mnoho.
  Zřejmě jsem tedy někde udělal chybu. Poradíte, kde by mohla být ? Nebo že
by ta hodnota Gp určovala něco úplně jiného, než si myslím, že určuje ? Je
tam dokonce graf, pro nízké otáčky je vyšší, pak klesá a pro vysoké zase
stoupá, domníval jsem se, že přesně takto by se mohla ta správná veličina
v závislosti na otáčkách chovat... Nebo snad že by ten veliký stabilní
motor (pět nás ho stěhovalo a měli jsme co dělat :-) ) skutečně byl schopen
bez turba a jiných moderních vychytávek dosahnout takové účinnosti ?

  Zdraví Pavel Troller