OT: Pece o gramodesky

Michal Grunt michal.grunt@vynet.cz
Čtvrtek Září 10 12:51:18 CEST 2009

Dekuji za odpoved. Predpokladam (vanu nemam, tak se ptam), ze do ultrazvukove vany bych desku vkladal na vysku a vždy po nejake době pootočil? Na cisteni jsem nekde videl jakesi vodicky v cene radech stokorun + ruzne kartáčky... Stanton SC-4, Stanton VC-1. Otazka je, jak dlouho by lahvicka vydrzela, pokud bych desek cistil třeba 50 kusu.

Michal

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Troller
Sent: Thursday, September 10, 2009 12:37 PM
To: HW-news
Subject: Re: OT: Pece o gramodesky

> Zdravim,
> predem se omlouvam za OT, ale kdyz uz jsem v dlouhodobe stavbe zesilovace, dam si dohromady i predzesilovac pro gramofon. Desek mam plno, bohuzel se valely na pude, takze jsou nektere zaprasene. Jaky je spravny postup je dukladne ocistit a jak se desky maji spravne skladovat? Nekde jsem cetl ze vodorovne, aby se nedeformovaly, ale argument proti tomu je, ze pry se zase nici ("zalevaji") drazky. Pak jsem cetl, ze je lepsi je skladovat svisle, ale to se zase muzou deformovat...
>
> MG

Zdravím,
  obvykle se desky skladují svisle. Možnost deformace je i u vodorovného skladování, možná dokonce vyšší než u svislého, pokud je deska v měkkém obalu a nejsou všechny vyrovnány přesně na sobě, případně stejné velikosti. Doporučuje se skladovat svisle a tak, aby byly desky mírně stlačeny, hlavně proto, aby se nestavěly našikmo, to je pak deformace takřka jistá. A samozřejmě čím nižší teplota (v rozumných mezích), tím lepší. O neporušených obalech asi netřeba hovořit :-). Na čištění desek je dobrá ultrazvuková vana, ta dostane i část prachu, již zasekaného ve drážkách, a tím trošku omezí praskot.
  Jinak vzpomínám na žertovnou příhodu z hudební školy: Paní učitelka nám pouštěla hudbu z desky, ale gramofon byl v zadní lavici kvůli zásuvce, ona pustila desku a šla dopředu. Za nějakou dobu začala reprodukce měnit zvuk, pak párkrát zakolísala a nakonec se gramofon zastavil. Ukázalo se, že na černou desku pražilo naplno slunce a ona už se zdeformovala tak, že okraje, přečuhující talíř, se ohnuly dolů, až začaly drhnout o skříň gramofonu a deska se nakonec zastavila. Paní učitelka ji vzala, položila na stůl a zatížila něčím velkým, snad nějakou partiturou či čím, zatáhla roletu v tom okně, poté desku zase nasadila na gramofon a poslouchali jsme dál :-). Už jsme ale byli v té části desky, která nebyla tak zdeformovaná, nevím, jak by deska hrála od začátku :-).
  S pozdravem Pavel Troller