Laboratorni zdroj do 30A

Úterý Září 8 23:39:55 CEST 2009

Záleží na tom, co od toho chcete. Tehdy jsem byl nucen tu lin. regulaci
řešit, bylo to u zdrojů které jsme vyráběli.
http://piknymburk.cz/obrazky/zdroj80.jpg
Zákazník zadal že chce kolísání napětí pod 1 mV (zvlnění na 100 Hz vadilo,
na 40 KHz už ne). To zvládl i ten spínák. Jenže když zákazník nemá představu
co potřebuje :-)) Měříte průběh nabíjecího proudu NiCd článku při
konstantním napětí. Ze začátku je proud omezený na 80A a pak klesá až na
hodnotu samovybíjení cca 20mA. Vnitřní odpor článku je 1 mOhm, ten 1 mV
dělal kolísání 1A - poněkud pro měření nepoužitelné. Zákazník mi ukazoval
jiný zdroj (lineární 30A, dost velká bedna) který tolik nekolísá, jen
bohužel nemá zvlášť napěťové a proudové svorky :-)) Ukázal jsem mu že když
za spojení napěťových a proudových svorek dám ty šňůry, ani náš zdroj
nekolísá. Teprv pak pochopil vo co go.
Lineární regulaci jsem dělal asi 4 dny, žádná hrůza. Úbytek na plně
otevřených FETech byl pod 100mV, při 200mV (pouze 16W při 80A) to vyrovnalo
+-100mV a to s velkou rezervou stačilo.  Nešlo o to jestli se to vyplatí,
bylo to potřeba. Pochopitelně bylo to pro konstantní zátěž. Pokud budete
zatěžovací proud skokově měnit a zdroj to nestačí doregulovat, budete
potřebovat úbytek větší. A jestli vstup Sense může mít napětí o 0,2V jiné
než na výstupu, to záleží jak je to udělané. Myslím že s úbytkem do 0,5V na
šňůrách by slušný výrobce mohl počítat - od toho tam přece ten vstup je.
Pochopitelně je vhodné si před tím přečíst návod :-))

Anděl