OT na pátek I: Fyzika pro kuchaře

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Září 4 22:32:19 CEST 2009

Zdravím,
  když už jsme se tedy dostali od fyziky k té kuchařině, tak bych k tomu měl
přeci jen několik poznámek:
  1) Smažíte-li na 1cm či vyšší vrstvě oleje, vůbec to neimplikuje, že výsledný
produkt bude přemaštěný! Můžete např. smažit kuřecí řízek a pokud bude z prsou
bez kůže, bude naopak až nepříjemně suchý a moc rádi si jej namočíte v tatarce
nebo něčem podobném.
  2) Některá jídla (např. právě tento kuřecí řízek) se prostě nedají smažit na
sotva omaštěné pánvi. Prostě to nejde. Připálily by se, trojobal by se oloupal,
nedalo by se to ani otočit. A to platí i při použití teflonové pánve či jiné
kosmické technologie :-). Dalším jídlem tohoto typu, a to je mimochodem to,
co jsem smažil dnes, je bílá klobása. Její střívko je velmi choulostivé a pokud
se zahřívá nestejnoměrně jen na jedné straně, popraská, zatímco na druhé bude
ještě syrová. Tyhle klobásy vyžadují, aby byly skoro potopené a ještě se přitom
musí dosti často obracet.
  3) Pokud stále máte strach z přemaštěnosti, před podáváním položte smažený
pokrm na chvíli na vrstvu několika ubrousků na sobě. Vysají všechen volný olej
jako piják a a v potravině ho zbude opravdu jen malinko. Nicméně, např. běžný
vepřový vídeňský řízek bude obsahovat více tuku z původního masa, který z něj
prostě nedostanete, než ze smažicího oleje.
  Tož tak. S pozdravem "kuchařům zdar!"
    Pavel Troller