Slyseni, (bylo Re: Jeste jednou sluchatka)

Jaroslav Lukesh lukesh@seznam.cz
Čtvrtek Září 3 09:07:13 CEST 2009

Ke vnímání zvuku dochází také při rezonancí různých kostí, kůstek, srůstů a
dutin. Čelní kost vnímá kmitočty kolem 50kHz.

Dokonce při 19Hz uvidíte rozmazaně (to je zase směrem dolů), takže to
vnímání není omezeno jen nahoru. Zvuk takto člověk nevnímá jako zvuk, ale
jako různé tlaky nebo jiné projevy. Je samozřejmé, že to není při večerním
tichém poslechu, ale při normální hlasitosti, ekvivalentní hlasitosti
dotyčného nástroje.

Infrazvuk 6-12Hz má dokonce poměrně velký vliv na psychiku, dá se jím
dokreslovat atmosféra v divadle vyvoláváním nálad (vím o jednom, že to tam
někdo ze synth-diy listu kdysi zkoušel). Už změna o 1/2 Hz znamená zcela
jiný efekt.

Proč muzikanti poslouchají hodně nahlas? Není to tím, že by byli nahluchlí.
Je to jednoduché - při tichém poslechu musíte jó mít našponované uši, aby
jste si všimli chyby. Ale taková harmonická chybka, už je při pořádné
hlasitosti cítit v těle a všimnete si jí zaručeně. Je to jako při ladění
kytary. Dá se sice potichu naladit podle klavíru, ale už nezkorigujete křivě
nasekané pražce když ladíte na souzvuk. Všimněte si, jak se kytara příjemně
chvěje, když zahrajete plný dur akord (nikoli šumařsky zjednodušený a mnohdy
falešný). A to chvění cítíte - zkuste jednu strunu jen trošičku (20c is
enough 4 every1) odladit a zahrajte ho znova, jaké to bude teď :-D

Ono temperované ladění je kompromisní, takže s tou kytarou je to trošku
špatný příklad, ale je na druhou stranu nejdostupnější. Je fakt, že tu
kompromisnost je možno v tom chvění také cítit.

Tolik sinusové tóny. Přechodové děje jsme tu už několikrát probírali.