Jeste jednou sluchatka

Jaroslav Lukesh lukesh@seznam.cz
Čtvrtek Září 3 08:00:08 CEST 2009

U sluchátek je situace téměř jasná, ale nikoli u reprobeden. Zvýšení
rychlosti vzorkování u studiových nahrávek a přehrávačů na 192kHz není
primárně kvůli údajnému technickému pokroku a zajištění oběhu peněz, ale
právě kvůli tomu, že analogově (AAA) nahrávané gramodesky hrály opravdu lépe
než CD a nebylo to "páskovým zkreslením" jak tvrdí recenzenti v časopisech
ála S&V. Prostě nahráli a přehrály i tu část spektra, kterou člověk sice
neslyší, ale vnímá jinými částmi těla.

Za DÚ si zjistěte, kolik spektrální energie má v "neslyšitelné" části
spektra trubka, činel, triangl a jiné nástroje (schválně jsem uvedl ty, co
mají hodně).

Ono se to dá zfalšovat a to neslyšitelné "vyrobit" (viz Pioneer a
LegatoLink), ale není to ono.

A teď ještě jeden hřeb - ucho není lineární a vzniká na něm IM zkreslení.
Tudíž pokud i do sluchátek dodáme kromě slyšitelných také neslyšitelné
kmitočty v dostatečné intenzitě, vzniknou produkty směšování, podobně, jako
při poslechu nástroje naživo, které již slyšitelné jsou. U reprobeden by
vjem byl dokonalejší, neboť zvuk působí na celé tělo, takže pro zachování
celkového vjemu by bylo potřeba mít speciální oblek (skafandr), který by
přenášel zvuk do celého těla. Zjednodušená verze by mohla vypadat jako helma
nebo vesta, kde by bylo zvukové působení omezeno na hlavu/krk nebo horní
polovinu těla. Tímto zveřejněním zamezuji budoucímu patentování takovýchto
helmoidních/skafandroidních sluchátek ;-)

JL.