Re: nafouknuté kondenzátory ve zdroji

k.novo k.novo@seznam.cz
Úterý Září 1 10:35:53 CEST 2009

Souhlas, v dnesni dobe je C nejproblemovejsi soucastka ve vetsine pulsnich zdroju.

Pokud jde o dimenzovani, bohuzel "nejde" vychazet z udaju v datasheetu, respektive pokud je v DS uveden Irip=1A a pouziji ho v konstrukci kde bude nabijeci proud prave 1000mA , vysoce pravdepodobne jsem zkonstruoval prave zdroj s zivotnosti odpovidajici zaruce. Prehledl jsem ono magicke sluvko zivotnost 2000,5000 ci max 10000 hodin pri dane max. teplote. On ma rok cca 8760hodin.
Vetsina i kvalitnich LowESR C dosahuje rozumne zivotnosti  (hooooodne roku) teprve pokud je jeich teplota pod 50C.
Ve vlastnich konstrukcich to lze resit vice predimenzovanymi C , pro male I podporene keramickymi C, ktere jiz dnes lze poridit v 10uF/25V, dobrou, ale drahou volbou jsou LowESR tantaly.
Pri opravach zvlaste  pulsnich zdroju do zasuvky, je problem , vetsi nebo vice C do toho nenarvete a kdyz zvazite , ze u nas ty dva C (400V na vstup a dalsi na vystup) poridite za cenu blizici se 50% ceny noveho zdroje ....

KN

>Elektrolyty ve zdrojích jsou přímo neštěstí. Docela dost se zabývám
opravami zdrojů a troufnu si tvrdit, že 95% všech závad je přímo nebo
nepřímo způsobeno špatnými elyty.

Pár zdrojů jsem i sám navrhoval a správně nadimenzovat kondík není až
tak obtížné, ale jak už tu někdo psal, záleží hlavně na kvalitě
použitých součástek. Výrobci tlačí cenu dolů a to se hned projeví.
Základní pravidla:

- teplotní rozsah do 105°C
- nízký ESR, nejlépe podle datasheetu. Když je to psáno velkým písmem
přímo na kondíku, obvykle kondík za moc nestojí.
- použít kondík na vyšší napětí a s vyšší kapacitou (vede opět na nižší
ESR a vyšší proudovou zatížitelnost, zase nejlépe kontrolovat podle
datasheetu)
- pokud to jde, řadit více kondíků paralelně. Na deskách na to bývá
často místo, ale ve výrobě se neosazují (cena).

Pokud jsou se zdrojem problémy, vřele doporučuji vyměnit rovnou všechny
elyty. Datasheety k často používaným no-name elytům se většinou nedají
sehnat. Já osobně dlouhodobě používám Hitano z GME a nesetkal jsem se s
problémem, samozřejmě určitě existují lepší / levnější.

Vrátím se k tomu dimenzování. Správně nadimenzovaný kondenzátor v DVD
vydrží po dobu záruky, pak se nafoukne. To je dnešní trend, docela mě
občas udivuje, jak to výrobci přesně spočítají. Málokterý zdroj odejde v
záruce, ale většina jich začne mít problémy těsně po, aby si člověk
musel koupit nový. Ve spotřební elektronice to není problém, stejně
každé dva roky chcete novější model :-)

Mějte se a pěkný den, Jirka